– Vi frykter at flere vil dø på havet og vil be om en felles europeisk løsning for å få slutt på denne humanitære tragedien, sier generalsekretær Jan Egeland.
De to organisasjonene vil på møtet i Brussel i formiddag, be EU og det internasjonale samfunnet om å øke støtten til både Italias og den kommersielle skipsfartens omfattende redningsinnsats i Middelhavet. 120 000 båtflyktninger ble reddet av italienske myndigheter i 2014, mens sjøfolk reddet 40 000 mennesker. 5000 av disse ble plukket opp av norske skip.
- Enorme mengder av døde kropper fløt omkring. Vi så fedre som hadde bundet familiene sammen for å hindre at de drev fra hverandre. Mange hadde tatt av seg klærne i panikk. Å se gamle og unge dø på denne måten føles så brutalt urettferdig, sier Christian Remøy, mannskap på Bourbon Orca, det norske skipet som i fjor reddet mer enn 1900 båtflyktninger. Remøy er blant talerne under dagens høring i Europeisk Migrasjonsforum.
Avdelingsdirektør for Beredskapssekretariatet i Norges Rederiforbund, Haakon Svane, påpeker viktigheten av at alle land og myndigheter opprettholder grunnleggende, humanitære verdier i møte med den pågående tragedien.
– Migrasjon over havet er en del av et bredt sett med komplekse, politiske problemstillinger, men vi må aldri glemme de humanitære behovene til menneskene som risikerer livene sine på havet. Noen må være der for å hjelpe dem, og vi kan ikke bare la medmennesker drukne, sier Haakon Svane, som også skal tale i Brussel i dag.
Den kommersielle skipsflåten og Italia har fått svært lite støtte i redningsarbeidet. Den manglende støtten har ført til at Italia har trappet ned sitt sjøredningsarbeid. I fjor avviklet Italia sin redningstjeneste Mare Nostrum, og erstattet den med Triton, som har et begrenset grensepolitioppdrag.
Rekordmange 3200 båtflyktninger omkom under forsøk på å ta seg over Middelhavet til Europa i 2014, sammenlignet med 700 omkomne totalt i 2013. Norges Rederiforbund og Flyktninghjelpen frykter nå at tallet vil bli enda høyere i 2015.
– Triton har langt mindre kapasitet enn Mare Nostrum. Redningsarbeidet i Middelhavet kan ikke overlates til Italia og den kommersielle skipsfarten. Alle må nå bidra, både EU og Norge, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland.