A scene from a community based school run by the Norwegian Refugee Council (NRC) in the Behsud District of Nangarhar province, just outside the provincial capital, Jalalabad. The school caters for internally displaced children, most of whom have returned from Pakistan after years as refugees. The majority are from families originally from Kunar province but due to ongoing conflict there are unable to return. Photo: Andrew Quilty / Oculi for Norwegian Refugee Council
Elever ved skole for internt fordrevne barn, drevet med støtte fra Flyktninghjelpen i Nangarhar-provinsen, rett ved provinshovedstaden Jalalabad. Foto: Andrew Quilty/Oculi for Flyktninghjelpen

Krever dobling av støtte til utdanning i kriser

Pressemelding|Publisert 06. jul 2015
- Den humanitære støtten til utdanning må dobles, slik at også barn rammet av konflikt og kriser får mulighet til å gå på skolen, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen Jan Egeland.

Mandag 6. - tirsdag 7. juli er statsledere fra hele verden samlet til det internasjonale toppmøtet Oslo Education Summit.

- Det er prisverdig at barns rett til utdanning får denne oppmerksomheten. Men for 28,5 millioner barn i konfliktområder som fremdeles er uten skolegang, er det penger til utdanning som er nødvending.  Vi forventer at denne konferansen nå også følges opp med handling i form av en dobling av støtten til utdanning i krig- og konfliktområder, slik at man når det internasjonale målet om at minst fire prosent av alle humanitære midler skal gå til utdanning, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland. 

I 2010 vedtok FNs generalforsamling en resolusjon der alle FNs medlemsstater oppfordres til å sikre at barn berørt av konflikt og krise får tilgang til utdanning raskest mulig. Statene oppfordres til å gjøre tilgjengelig de nødvendige ressursene og pengene for at dette målet skal nås. 

En ny rapport fra Redd Barna og Flyktninghjelpen viser at andelen av de humanitære midler som går til utdanning er lavere i dag, enn da FN-resolusjonen ble vedtatt. Den gangen, i 2010, var andelen på 2,3 prosent.  I 2014 hadde den falt til 1,65 prosent.

- Det er bred enighet om at vi skal prioritere utdanning av barn i krig og konfliktområder. Derfor er det fullstendig uforståelig at utviklingen likevel går i feil retning, sier Egeland.

- Vi vet at barn uten utdanning, uten arbeid og fremtidshåp er mer sårbare for rekruttering til ekstremisme og væpnede grupper. Utdanning er derfor ikke bare viktig for å sikre barnas fremtid, men er også en investering i fred og stabilitet, legger han til.