School chlidren in Jambalo, Cauca-province, Colombia. Many of the children have to travel far to get to school. NRC supports the building of a new room where the children can do homework. The Nasa people remain in the crossfire as fighting rages between the army and guerrilla forces. Photo: NRC/Tuva Raanes Bogsnes
Skolebarn i Cauca-provinsen i Colombia. Foto: Flyktninghjelpen/Tuva Raanes Bogsnes

Kunnskap skaper styrke

Oda Lykke Mortensen|Publisert 18. feb 2016
Urfolket i Colombia har lenge kjempet en hard og sårbar kamp for sine rettigheter. Ved å gi utdanning til deres barn står de sterkere.

Den 17. mars 2015 flyktet urfolk i Timbiquí i Cauca, sørvest i Colombia.

– En ikke-statlig væpnet gruppe hadde tatt kontroll over Timbiquí. De nektet urfolket å reise fritt, lagre mat og blokkerte matforsyningene til samfunnet. De sultet, forteller David Garcia, rådgiver ved Flyktninghjelpens kontor i Colombia.

Nå er urfolket igjen tilbake til sine forfedres land, men den væpnede konflikten i landet har gjort dem mer sårbare enn noen gang.

– For å kunne forsvare sine rettigheter i det colombianske rettssystemet er urfolkene i Colombia helt avhengige av skolegang, sier Pål Nesse, Seniorrådgiver i Flyktninghjelpen.

Cauca er et område som bærer preg av manglende infrastruktur og noen steder finnes ikke et skolesystem i det hele tatt. Flyktninghjelpen reiste inn i området og kartla behovet.

– Vi identifiserte at de få eksisterende klasserommene var i veldig dårlig stand og at det heller ikke var rom nok for alle barna, forteller David Garcia.

I perioden mellom 2014-2015 har Flyktninghjelpen bygget midlertidige klasserom for blant annet urfolksamfunnene La Peña og La Unión Málaga i Cauca. Disse klasserommene gir ikke bare utdanning for barna, men det har også blitt et kulturelt senter for hele samfunnet.

– Gjennom dette initiativet har barna fått et trygt sted for læring, men det er ikke bare dem som får nytte av dette. Samfunnets ledere har nå fått et sted hvor de kan samles og lære seg hvordan de kan respondere på kriser og forsvare sine rettigheter, sier David Garcia.

Ryggsekkene og de midlertidlige klasserommene er laget for utdanning i kriser og gir et beskyttet sted for barn og unge.