PÅ KORT VARSEL: Annelies Ollieuz er innom Flyktninghjelpens hovedkontor i Oslo for brief og praktiske prosedyrer, før hun dro rett til Gardermoen for å starte reisen til Nepal. Foto: Hanne Eide Andersen/Flyktninghjelpen

På kort varsel

Hanne Eide Andersen|Publisert 02. mai 2016

Nepal 25. april 2015, kl. 11:56: Et jordskjelv med en styrke på på 7,9 rammer. Nesten 9.000 mennesker mister livet, og halvparten av landets skoler og over en halv million hjem blir skadd eller ødelagt.

Oslo 4. mai 2015, kl.10:15: Annelies Ollieuz, utdanningsekspert i Flyktninghjelpens beredskapsstyrke, NORCAP, er pakket og klar til å reise til Nepal for å bistå nepalske myndigheter og FN med å få barn rammet av jordskjelvkatastrofen tilbake på skolebenken. Vi fikk et kort intervju med henne like før hun dro.

- Det er kjempeviktig at barna i Nepal får et skoletilbud, psykososial oppfølging og trygge lekeområder så raskt som mulig, sier utdanningsekspert Annelies Ollieuz, dagen før hun setter seg på flyet til Nepal.

- Jordskjelvet rammet på en lørdag, da det var skolefri. Tenk om jordskjelvet hadde skjedd på en vanlig skoledag med fulle klasserom og skolebygg, sier Annelies.

Annelies er ekspert på utdanning i kriser. Gjennom Flyktninghjelpens beredskapsstyrke NORCAP er hun en del av et internasjonalt kriseteam for utdanning, satt sammen av FN og humanitære organisasjoner.

Hun er alltid klar til å rykke ut på kort varsel for å sikre at barn i kriseområder raskest mulig får et skoletilbud med undervisning, trygge lekeområder, beskyttelse og psykososial oppfølging.

Forberedt på kaos


Det er et svært kaotisk kriseområde hun reiser inn til, men Annelies føler seg godt forberedt etter å ha jobbet i flere store, akutte kriser de siste årene.

- Vi må lage en strategisk responsplan som omfatter både alternative skoleopplegg i leirer for hjemløse, i tillegg til å se på hvordan man kan gjenåpne de skolene som ikke er ødelagt av jordskjelvet.

For eksempel må det snarest mulig lages effektive systemer for å gi barna opplæring i hva de skal gjøre om det kommer etterskjelv, og hvordan de skal beskytte seg i den situasjonen de befinner seg i nå. Mange bor nå i leirer, en tilværelse som gjør barn er ekstra sårbare og utsatte.

- Som alltid i en krise er det veldig viktig å få barna inn i en skolesituasjon for å ivareta både deres fysiske og psykiske helse. Skolen er en utrolig viktig arena for å gjøre konsekvensene av en katastrofe for barn så små som mulig, og for å gi foreldrene tid og krefter til å ta seg av familiens behov for hjelp i krisen, sier Annelies.

Erfaring fra kriser


Det er bare to måneder siden hun kom hjem fra Liberia og ebolakrisen. Før det var hun på oppdrag i Syria og Sør-Sudan. I tillegg har hun bodd tre år i Nepal i forbindelse med doktorgradsavhandlingen sin.

- Alle kriser er forskjellige, men jeg tror det også vil komme godt med at jeg også jobbet på Haiti etter jordskjelvet der i 2010. Det blir en del egne problemstillinger med et jordskjelv, sier Annelies.

TAK OVER HODET: Ingebjørg Skaare fra Flyktninghjelpens beredskapsstyrke, NORCAP, distribuere materialer for bygging av midlertidige hjem i Nepal. Foto: Ingebjørg Skaare