Amir, 9 and Imam, 7 are excited to go back to school, but UNRWA's funding crisis is putting their wishes in jeopardy. Photo: Mazen Naim/NRC
Imam, 7, og Amir Al-Najjar, 9 gjør seg klar for skolestart. Foto: NRC/Mazen Naim

Årets skolestart i Gaza reddet

Mazen Naim og Karl Schembri|Publisert 26. aug 2015
Etter lang tids usikkerhet kom endelig donormidlene på plass, slik at Gazas skoler kunne åpne dørene til skolestart som planlagt denne uken.

- Jeg er veldig glad for at jeg skal gå på skole igjen. Jeg vil skrive og tegne mye. Og jeg vil vise hvor mye jeg elsker skolen og at jeg vil at den aldri skal bli stengt, sier Imam (7).

Han og storebror Amir (9) er blant de over 250.000 barna i Gaza som går i skoler drevet av FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA). Lenge gjorde mangel på donormidler det usikkert om skolestart kunne gjennomføres ved disse skolene.

Bekymrede foreldre

- Foreldre ringte oss for å finne ut om skolene skulle åpne i tid, forteller Hannaa Qudaih i Flyktninghjelpens utdanningsprogram i Gaza. Men på mandag denne uken erklærte FNs organisasjon for palestinske flyktninger (URWA) at de har fått økte midler, og nå vil kunne åpne skolene til totalt over 500.000 palestinske elever i rundt om i Midtøsten. I Gaza, der tusenvis av barn sliter med traumer etter de siste års kriger, gjorde utsiktene til at skolene ikke kunne åpne ting ekstra ille.

An entire neighbourhood in Shajaiya was wiped out in last year’s war, killing many and displacing thousands. One year on, none of the 12,580 destroyed houses have been rebuilt and over 100,000 Palestinians remain homeless. At the current rate of reconstruction materials being allowed into blockaded Gaza, it will take another 66 years to rebuild what was destroyed and meet the total housing needs. 
Photo: Karl Schembri/NRC

Et helt nabolag i Shajaya ble utryddet i fjorårets krig. Det vil ta 66 år å gjenoppbygge hva ble ødelagt i krigen. Foto: NRC/Karl Schembri

Forsinket skolestart i fjor

I fjor ble skolestart kraftig forsinket fordi mange skoler ble ødelagt i den 51 dager lange krigen, eller de ble brukt som midlertidig husly for mer enn 10.000 Gaza-innbyggere som ble fordrevet fra sine hjem av kamphandlinger. I år var det altså mangel på finansiering som truet skolestart for Gazas barn og unge.

- Foreldrene var bekymret for den negative effekten dette vil ha på barna deres og deres fremtid, og hvordan det ville påvirke deres adferd, disiplin og selvtillit, forteller hun.

- Jeg var veldig engstelig for fremtiden min, og hvordan jeg skulle kunne bli ingeniør uten å gå på skole, forteller Amir.

- Nå vil jeg studere hardt og gjøre mitt beste slik at verden vet at vi fortjener å ha skoler, og at de aldri vil være i fare for å stenges igjen.

Guttenes far, Mohammed Al Najjar (37) var i likhet med tusener av andre foreldre svært bekymret for sine barns fremtid da det var usikkert om barna fikk begynne på skolen i år.  

- Vi pleide å tenke at utdanning var urørlig, sier Mohammed.

- Vi hadde aldri trodd at det ville komme en dag da skolestart kunne bli utsatt på grunn av manglede midler. Det vil påvirke deres fremtid og psykiske helse. Vi har ingen andre alternativer til å undervise våre barn, sier han.

Mamma Um Amir sier at usikkerheten de siste dagene har vært vanskelig for både elever og foreldre. 

- Som mor tenkte jeg på alternativer som kunne forhindre at barna mine fikk avbrutt utdanningen sin. Jeg håper vi aldri opplever dette igjen, og at utdanning vil forsette å være en topp prioritet for alle.

Bearbeider krigstraumer på skolen

De fleste palestinere i Gaza har svært dårlig tilgang til helsetjenester som ikke er gitt som bistand. Dermed blir skolen en ekstra viktig arena for å gi barna i Gaza med psykososial støtte.  

Flyktninghjelpens utdanningsprogram i Gaza har i flere år gitt psykososial støtte til barn med krigstraumer gjennom programmet «Better Learning Program» (BLT), som Flyktninghjelpen har utviklet i samarbeid med forskere fra Universitetet i Tromsø.  Programmet innebærer både opplæring av lærere i møte med traumatiserte barn, og tilrettelagt undervisning som gir barna mulighet til å bearbeide traumene i klasserommet.

- Noe av det mest inspirerende var å se at en god del av barna begynte å bli bedre og vende tilbake til et normalt liv, sier Flyktninghjelpens Hanaa Qudaih.

- Nå er det vår plikt å sørge for at ingenting av dette arbeidet er ugjort.