I likhet med hundretusener av barn fra Mosul, har ti år gamle Ahmed mistet to år av utdannelsen sin grunnet konflikten. – Det var masse bomber og veldig farlig å prøve og komme seg ut av byen. Vi var forsiktige, men likevel ble jeg truffet av en kule, forteller Ahmed om den farlige flukten. I dag bor han og familien i Khazer leir i Irak hvor Flyktninghjelpen tilbyr spesialundervisning for barn som må ta igjen skolegangen de har mistet.

Hundretusener av barn fra Mosul vil ikke få en skolestart i år

Publisert 21. aug 2017
Til tross for at Mosul by er erklært gjenerobret, vil mange barn ikke kunne vende tilbake til skolebenken. Hundretusener av barn fra byen har allerede mistet opptil tre års skolegang og mange sitter igjen med alvorlige traumer og skader.

– Det var masse bomber og veldig farlig å prøve og komme seg ut av byen. Vi var forsiktige, men likevel ble jeg truffet av en kule, sier ti år gamle Ahmed fra Mosul.

Som en del av gjenoppbyggingsarbeidet etter kampene i Mosul, har irakerne tatt fatt i den utfordrende oppgaven med å gjenoppbygge utdanningssystemet, slik at barn kan returnere tilbake til skolen.

– Skadene på utdanningssystemet i Mosul er katastrofale. Skolebygninger er ødelagt og hundretusener av barn og unge har mistet viktige år med utdannelse. Tusener av barn sitter igjen med følelsesmessige og psykologiske arr fra konflikten, sier Flyktninghjelpens landdirektør i Irak, Heidi Diedrich.

I en undersøkelse som nylig ble gjennomført av en rekke humanitære organisasjoner, ble psykologiske problemer og barnearbeid identifisert som noen av de største utfordringene blant barn på flukt. – Dersom traumer forblir ubehandlet kan de føre til forsinkelser i utvikling og læring, sier Hollyn Romeyn, Flyktninghjelpens utdanningsspesialist i Irak.

Den langvarige tilstedeværelsen av IS skadet utdanningssystemet på mange måter. Skoler i Mosul er skadet, fylt med eksplosiver eller helt ødelagt. Rundt 30 prosent av skolene i byen er fylt med eksplosiver, miner eller udetonerte bomber ifølge FNs barnefond. IS innførte også et utdanningssystem med fokus på å radikalisere barn.

Flyktninghjelpen driver programmer i leirene der fordrevne familier fra Mosul nå bor. Mens noen av disse programmene fokuserer på reparasjon av skadede bygninger, fokuserer andre program på å hjelpe lærere med å identifisere og lære barn som har blitt traumatisert av konflikten.

– I vest-Mosul går de fleste barna ikke på skolen igjen enda. I denne delen av byen er klasserommene i leirene i stor grad de eneste som er åpne for undervisning, sier Romeyn.

Mosul var hjemsted for et av de største universitetene i Midtøsten, og innbyggerne er stolte av denne arven. Foreldre som Flyktninghjelpen har vært i kontakt med forteller at de er opptatt av at barna deres skal komme seg tilbake på skolebenken. Lærere i Mosul har begynt å undervise igjen selv om de ikke har mottatt lønn under IS sitt styre.

IS kontrollerer fortsatt andre områder i Irak, i Anbar, Tal Afar og Hawija. Det forventes at titusenvis av barn i disse områdene må gjenoppta utdannelsen deres hvis og når de må flykte, og når områdene blir tatt tilbake av de irakiske sikkerhetsstyrkene.

– Dersom de får muligheten, klarer de fleste barn å komme seg videre fra de forferdelige tingene de har opplevd. Men vi må gi dem sjansen til å komme seg videre og deretter lære igjen, sier Romeyn.