Les billedteksten Marna Haugen, aka komikerfrue, besøkte en flyktningleir i Nord-Irak i 2016. Hun gleder seg over samarbeidet mellom Flyktninghjelpen og TOMS sko. Foto: Sara Johannessen

Kjendisbloggere og TOMS med dugnad for flyktninger

Ingvild Vetrhus|Publisert 15. jun 2017
Noen av Norges fremste bloggere og skogiganten TOMS går sammen for å støtte arbeidet for verdens flyktninger.

Blant glitter og lim sitter Marna Haugen, bedre kjent som komikerfrue, og dekorerer et par TOMS-sko med hvite stjerner. Sammen med 12 andre kjendisbloggere er hun med på å sette sitt kreative preg på skoene, som selges til inntekt for Flyktninghjelpen.

 —  Jeg er veldig glad for å kunne være med å bidra og hjelpe, sier Haugen, som besøkte en flyktningleir i Nord-Irak sammen med Flyktninghjelpen i fjor.

 — Det er så flott at en kan kombinere trend og veldedighet, noe som viser seg å være veldig effektivt, legger hun til.

Med på dugnaden er også mote- og interiørbloggeren Ingrid Holm og Kristine Ullebø — aktuell med TV-serien Bloggerne på TV2. I tillegg til klesdesigneren Nina Jarebrink, som også har bidratt til å style opp TOMS-skoene, og Silje Pedersen som står bak bloggen Mote Silje.

        

Les billedteksten Motebloggeren Silje Pedersen dekorerer sko til inntekt for Flyktninghjelpen. Foto: Gro Kirkeby/NRC

      

Vil sysselsette flyktninger

Samarbeidet mellom Flyktninghjelpen og TOMS startet i 2015, da Flyktninghjelpen delte ut 50.000 sko til syriske barn og unge i to flyktningleirer i Jordan. To år og over 110.000 par med sko senere, ønsker TOMS og Flyktninghjelpen å ta samarbeidet videre ved å styrke den yrkesfaglige utdanningen for unge flyktninger. Jan Egeland, generalsekretær i Flyktninghjelpen, håper at samarbeidet vil føre til at unge flyktninger og internt fordrevne får muligheten til å utdanne seg til skomakere.

— Når ungdom får utdanning og yrkesutdannelse får hele familien fremtidshåp, sier han.

Otto Holmen, ansvarlig for markedsføring og salg for TOMS norske distributør, Why Not, har besøkt leirene i Irak, Jordan og Etiopia, der både vinter- og sommersko ble delt ut til mennesker på flukt. Det siste besøket hans var i Shire, ved den eritreiske grensen i nord-øst Etiopia.

TOMS og Flyktninghjelpen har delt ut 50.000 par med sko til barn og ungdom på flukt i Etiopia.

 — På sikt ønsker vi at flyktninger skal produsere sko for mennesker i flyktningleirer, sier Holmen.

Tenk på alle de små tingene som blir gjort, som egentlig er så store. Det å redde et helt menneskeliv, hvor stort det faktisk er.
Kristine Ullebø, blogger og aktuell med TV-serien Bloggerne

Skoene blir allerede produsert lokalt for å skape arbeidsplasser og støtte økonomisk vekst i områdene hvor Flyktninghjelpen jobber. Neste skritt er å få produksjonen inn i flyktningleirene.

— Hvis vi kan spille en liten rolle i å danne arbeidsplasser, er det et veldig stort mål for oss, sier han.

      

Les billedteksten Det beste av blogg-Norge stiller opp for Flyktninghjelpen. Fra venstre: Åsa Formark, Anne Birth, Kristine Ullebø, Marna Haugen, Fabian Raw, Celine Aagard, Maya Vik og Silje Pedersen. Foto: Sara Johannessen

      

Sko til salgs

 — Dette ser veldig kreativt og lovende ut, sier Jan Egeland, mens han inspiserer den fargerike pynten som pryder skoene. Mens bloggerne designer sko, forteller han om hundretusenvis av familier i Kasai-området i Kongo som nylig ble jaget fra hjemmene sine av væpnede grupper som herjer i området.

 — Menn med makt og våpen presser ut hundretusenvis av familier gjennom vold, og ingen snakker om det. Men vi er der, og vi jobber for familiene.

Egeland roser bloggerne og TOMS for deres innsats.

— Dere hjelper oss til å hjelpe dem til å hjelpe seg selv. TOMS og Why Not er viktige partnere her, forklarer Egeland.

      

Les billedteksten Kristine Ullebø fra TV-serien Bloggerne på TV2 dekorer et skopar med fjær til inntekt for Flyktninghjelpen. Foto: Gro Kirkeby/NRC

     

Bloggeren Kristine Ullebø gleder seg også over samarbeidet.

 — Tenk på alle de små tingene som blir gjort, som egentlig er så store. Det å redde et helt menneskeliv, hvor stort det faktisk er.

Skoene med personlig design fra Norges fremste bloggere ligger ute for salg på nettbutikken Lille Vinkel. 

       

Les billedteksten TOMS-sko pyntet av Silje Pedersen. Foto: Sara Johannessen
Om TOMS

TOMS ble startet i 2006 av amerikaneren Blake Mycoskie. Fra starten har selskapet hatt en One for One-filosofi – for hvert par sko som blir kjøpt, gir man et par til barn som trenger det. Siden oppstarten har TOMS gitt bort over 75 millioner skopar til barn og unge verden over. 

Les billedteksten Ida Elise Einarsdottir dekorerer skoene med hjerter. Foto: Sara Johannessen