(L-R) Abdijo 18, Scadijo 18, Snado 17, Fartur 23, Ayar 20 and Fatuma 20 are training to be hairdressers at the NRC-supported youth skills centre in Dadaab, Kenya.

The beauty school is part of NRC’s youth education programme. It is a one-year informal education programme designed to support young people affected by conflict, who have a lack of opportunities or missed out on school. Through the programme, youths acquire a marketable skill to increase their chances for finding employment. It includes crafts such as tailoring, journalism, hairdressing and welding.

Date: September 2016

Photo credit: NRC/ Fredrik Lerneryd
Text: michelle.delaney@nrc.no
Tjuetre år gamle Fartur (midten) går på frisørskole i flyktningleiren Dadaab i Kenya. Skolen er en del av Flyktninghjelpens utdanningsprogram for ungdom i Dadaab. Foto: Fredrik Lerneryd/Flyktninghjelpen

Rett til utdanning - vi tar ansvar

Sophia Kousiakis|Publisert 25. okt 2017
For mange barn og unge forblir utdanning bare en drøm.

Barn i skolealder skal gå på skolen 200 dager i året, men i 2016 hadde 3,5 millioner barn på flukt ikke en eneste skoledag, ifølge en FN-rapport.

Den siste globale utdanningsrapporten for 2017/2018, Accountability in education: Meeting our commitments, viser utfordringene verden møter i arbeidet for å gi en god utdanning til alle.

Livsglede gjennom utdanning

Verden har sett stor fremgang siden 2000, da de første målene om utdanning for alle og tusenårsmålene ble laget. Målene skulle hjelpe verdens fattige og sikre en god utdanning for alle. Sammen har målene skapt den mest vellykkede kampanjen for å utrydde fattigdom i historien.

Men dette har ikke vært nok. På tross av bedre utdanning, får 264 millioner barn ikke gå på skolen. Over seks millioner av dem lever i konfliktområder.

I september 2016, ble FNs bærekraftsmål iverksatt for de neste 15 årene. Det fjerde målet skal sikre en inkluderende og god utdanning og fremme livslang læring for alle. Det er gjort mye for å gi flere barn utdanning, men for barn i konfliktområder gjenstår store utfordringer. Trygge klasserom, gode lærere og grunnleggende skrive- og lesekunnskaper mangler.

En tidligere rapport fra Flyktninghjelpen og Redd Barna viser hvor viktig utdanning er for unge mennesker. Som en 13 år gammel gutt i Den demokratiske republikken Kongo fortalte:

– Utdanning kan gi meg en fremtid uten våpen og krig. Drømmen min er å se inn i en fremtid fylt av muligheter og valg. Uten utdanning har du ikke muligheter i livet, du må bare prøve å overleve.

Utdanning kan gi meg en fremtid uten våpen og krig. Drømmen min er å se inn i en fremtid fylt av muligheter og valg. Uten utdanning har du ikke muligheter i livet, du må bare prøve å overleve.
13 år gammel gutt i DR Kongo

Oppfyller våre forpliktelser

Mens utdanningsrapporten lanseres, utforsker vi hvordan ulike aktører kan gi en bedre og mer effektiv utdanning. Rapporten belyser hvordan myndigheter, skoler, lærere, foreldre, det internasjonale samfunn og privat sektor må holdes ansvarlig for å bedre utdanningen i verden. Rapporten foreslår også tiltak for å bedre verdens utdanningssystemer.

Flyktninghjelpen jobber for at barn og unge på flukt skal få tilgang til formell utdanning. Myndighetene har hovedansvaret for å oppfylle barns rett til utdanning. Vi hjelper dem med å oppfylle sin plikt og jobber med å utdanne bedre lærere. Les mer om vårt arbeid med utdanning og ungdom.

Photo: NRC/Afsaneh Moghayeri More info: 

http://www.nrc.no/?did=9207039#.VxczTJN97VE

https://www.facebook.com/events/1717574761798578/
Iran: Iranske og afghanske barn deltar på en workshop hvor kunst brukes i terapi mot traumer. Workshopen gir psykososial støtte til barn på flukt. Foto: Afsaneh Moghayeri/Flyktninghjelpen