Bilde: Flyktninghjelpen

Konflikt ødelegger colombianeres skolegang

Publisert 19. apr 2018
Denne uken ble nærmere 45.000 elever og 2.000 lærere tvunget til å suspendere undervisningen som følge av konflikt mellom væpnede grupper i Colombia.

– Når skoler og barn blir rammet av konflikt, og utdanning assosiert med frykt for vold, blir skaden på både enkeltmennesker og samfunn svært omfattende og alvorlig, sier Christian Visnes, Flyktninghjelpens landdirektør i Colombia.

I Catatumbo-regionen nordøst i Colombia, har minst 80 skoler suspendert undervisningen midlertidig i frykt for å bli ofre for den voldelige konflikten. – Væpnede aktører er pålagt å forhindre ethvert angrep som påvirker utdanning. De må uttale offentlig at angrep på skoler er forbudt og avstå fra å ramme elever og lærere i områder hvor den væpnede konflikten fortsatt pågår, sier Christian Visnes.

Ifølge Colombias ombudsmann har kryssilden mellom ikke-statlige, væpnede aktører hatt en direkte påvirkning på sivile. De har blitt tvunget på flukt, truet, kidnappet og kan ikke bevege seg fritt rundt. Dermed hindres de tilgang til grunnleggende tjenester som helse og utdanning.

– Væpnede grupper må forholde seg til folkeretten. Lokalsamfunnene i disse regionene skal kunne føle seg trygge, og væpnede aktører må respektere sivile liv. Aktørene må starte de-eskaleringen av konflikten i Catatumbo nå, advarer Visnes.

Utdanningsmyndighetene har allerede satt i gang beredskapsplaner i regionen. Lærerne, studentene og familiene deres må få beskyttelse inntil de kan returnere til skolen.

– Myndighetene, humanitære organisasjoner og donorer har et felles ansvar for å sørge for at skoler er trygge, og å jobbe for at sivile skal kunne fortsette utdanningen selv om de lever med væpnet konflikt og blir tvunget på flukt, sier Visnes.

Flyktninghjelpen oppfordrer den colombianske regjeringen til å signere Trygge skoler-erklæringen for å sikre at skoler blir beskyttet.