Slik kan utdanning redde barn på flukt

Hele 63 millioner barn i konfliktområder får ikke gå på skolen. Dette er et svik mot både barna og fremtiden for samfunnet de lever i. Nedenfor har vi listet opp hva utdanning faktisk betyr for barn som lever et kaotisk liv i krig og konflikt.

Krig bryter alle barns rettigheter – retten til et liv, retten til å være sammen med familien, retten til helse, retten til personlig utvikling og retten til beskyttelse. Barn på flukt er en svært sårbar gruppe, og derfor bør utdanning ha like høy prioritet i krisesituasjoner som mat, husly og medisinsk hjelp.

Derfor er utdanning nøkkelen til en bedre fremtid for barn på flukt

Hverdagen normaliseres etter en opprivende flukt

Under flukten, og når de ankommer en flyktningleir, opplever barn en kaotisk situasjon. Tryggheten forbundet med en normal hverdag er borte. Mange plages av angst, sorg og skyldfølelse, søvnvansker og psykosomatiske lidelser. Slike lidelser kan vare livet ut hvis de ikke blir behandlet og hverdagen normaliseres. For flyktningbarn vil utdanning skape orden i kaoset som har oppstått. Skolen gir læring, men også beskyttelse.

Les også: Dette opplever barn med krigstraumer

Barn møter trygge voksne

Mange barn har mistet en eller begge foreldrene. De har sett voksne bli handlingslammet eller ute av stand til å beskytte familien. Barn har derfor behov for omsorgspersoner og lærere som kan se hva de trenger ut over det som står i læreboka. På den måten gjenskapes tillit og håp.

Skolen er viktig også for de voksne. Mange opplever at det er først når en skole er blitt etablert i et flyktningsamfunn eller i en flyktningleir, at tilværelsen får et element av normalitet.

Les også: Utdanning er mye mer enn ABC

Lamia (11) og broren Mukhtar (12) ble tvunget på flukt sammen med resten av familien vest i Jemen. Lamia drømmer om å bli lege når hun blir stor, mens Mukhtar vil bli lærer. Begge savner vennene sine og drømmer om å komme tilbake på skolebenken. Foto: Mohammed Awadh/Flyktninghjelpen

Skolegang kan hindre rekruttering av barnesoldater eller til kriminelle grupper

Mange steder er aktiviseringen på skolen avgjørende for å hindre at barn rekrutteres til væpnede grupper eller havner i prostitusjon, narkotikamisbruk eller kriminalitet. Uten skoletilbud kunne mange flere barn blitt rekruttert til væpnede grupper som soldater, bærere og sexslaver. Noen barn uten forankring og fotfeste oppsøker selv slike grupper for å føle at de hører til et sted.

Les også: Slik bygger vi opp igjen sønderskutte klasserom

Skolegang bidrar til at barn senere i livet kan ta opplyste valg om eget liv

Skolegang kan hindre barnearbeid og seksuell utnyttelse. Mange steder har dette spesielt stor betydning for jenter, både for å hindre uønskede svangerskap og for å få ned antallet barnebruder. Når den tidligere hverdagen fylt av redsel, overgrep og ydmykelse erstattes med trygghet og tillit, kommer lysten til å lære, både om seg selv, eget samfunn og verden rundt.

Les også: Skolen: Pusterom fra krigens grusomheter

Skolegang er avgjørende for å bygge opp igjen et land preget av krig og vold

Kunnskap er en nøkkel for utvikling av ethvert samfunn. I et krigsherjet land som skal gjenoppbygges, er lokal kompetanse svært viktig. Skolen er også en samlingsplass der for eksempel ulike etniske grupper møtes. Dette kan ha stor verdi i forsoningsarbeidet som er avgjørende for å skape en fred som varer etter en langvarig konflikt.

Flyktninghjelpen var en av de første hjelpeorganisasjonene som innførte utdanning som et kjerneelement i nødhjelp. I 2018 hjalp vi over 1 million mennesker med utdanning og skolegang.

Utdanning er en rettighet nedfelt både i Barnekonvensjonen og Flyktningkonvensjonen.