I vår ble Flyktninghjelpen den første norske giverpartneren for TOMS. I denne anledning laget den kjente «street art»-kunstneren Martin Whatson en egen kolleksjon for TOMS og bildekunst i samarbeid med syriske flyktningbarn i Jordan.
428.000 kroner har så langt blitt samlet inn, og beløpet fortsetter å øke. I tillegg har Flyktninghjelpen delt ut 60.000 par sko til syriske flyktningbarn på vegne av TOMS.
– TOMS jobber for å bedre livene til personer i nød, og det er veldig flott å kunne hjelpe syriske flyktninger til å få en bedre hverdag og muligheter til å få utdannelse. Å hjelpe andre er noe vi vil oppfordre andre i næringslivet også til å gjøre, sier daglig leder Otto R. Holmen i Why Not – den norske sko-distributøren til TOMS.
– Jeg hadde et ønske om å gjøre noe som ikke bare setter flyktningene i rollen som passive mottagere, men lar dem få bidra aktivt og bruke sine ressurser til å bedre sin egen situasjon, sier Martin Whatson. Her er han sammen med barn fra Voksen skole og Frognerseteren friluftsbarnehage under lanseringen av kampanjen på Egertorget i Oslo tidligere i sommer. Foto: Flyktninghjelpen/Hanne Eide Andersen
Penger til utdanning
Pengene vil gå til Flyktninghjelpens arbeid med å gi utdanning til syriske flyktningbarn i Jordan, Libanon og Nord-Irak.
– Vi er veldig takknemlige for støtten fra Whatson og TOMS. Pengene vil gjøre det mulig for oss gi tusener av sårbare flyktningbarn utdanning og nytt håp. I møte med den største fluktkrisen i vår generasjon er vi avhengig av at alle er med å bidra – og det er gledelig å se viljen til å hjelpe hos kunstnere, næringsliv og privatpersoner, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen Jan Egeland.
Sterke motiver
Martin Whatson besøkte i våres flyktningleirene Zaatari og Azraq i Jordan, der han laget bilder sammen med de syriske flyktningbarna. Målet var at barna spontant skulle uttrykke sine tanker og følelser gjennom kunsten. Det ble mange sterke motiver, preget av deres opplevelser under krigen i hjemlandet. Bildene ble solgt til inntekt for Flyktninghjelpen.
– Det var et sterkt møte med barn som har opplevd ting barn ikke skal måtte gjennomgå. Jeg er glad for at jeg har fått mulighet til å bidra på min måte. Ingen kan redde alle, men alle kan gjøre noe, sier Whatson.
Om TOMS:
TOMS ble startet i 2006 av amerikaneren Blake Mycoskie. Fra starten har selskapet hatt en One for One-filosofi – for hvert par sko som blir kjøpt, gir man et par til barn som trenger det. Siden oppstarten har TOMS gitt bort over 35 millioner skopar i over 70 ulike land.
Om Martin Whatson
Martin Whatson er en norsk street art kunstner. Mens han studerte kunst og grafisk design på Westerdals School of Communication i Oslo, oppdaget han stensiler og den urbane kunstscenen. Etter å ha fulgt graffiti og dens utvikling, startet han sin egen stensilproduksjon for over 10 år siden. Whatson har gjort en rekke utstillinger både i Norge, og i utlandet. www.martinwhatson.com