Edge of the Valley

En film fra Flyktninghjelpen

På FNs internasjonale barnedag får vi et nært innblikk i pandemiens varige innvirkning på barn som er på flukt.

Edge of the Valley er filmet i Bekaa-dalen i Libanon, og forteller historien til ni år gamle Darine. Hun deler sine tanker om en dyster fremtid etter å ha blitt tvunget til å slutte på skolen. Samtidig gjennomgår Libanon et økonomisk sammenbrudd uten sidestykke, og kjemper en desperat kamp mot Covid-19.

Se filmen


Intervju med regissøren

Flyktninghjelpens Rebecca Crombleholme snakket med regissør Daniel Wheeler om produksjonen og viktigheten av å fortelle historiene som kommer frem i filmen.

– Hva motiverte deg til å lage denne filmen?

– I fjor laget jeg en film som heter "Stressed: A Pandemic of Fear" som avslørte den voldsomme økningen i stressnivåer blant flyktningbarn i Midtøsten, forårsaket av Covid-19-pandemien. Mens filmen var i produksjon, opplevde verden den største utdanningsforstyrrelsen i menneskehetens historie og en global psykisk helsekrise. Nesten et år senere, når store deler av verden begynner å vende tilbake til relativ normalitet, var vi opptatt av å utforske pandemiens langsiktige innvirkning på disse barna, og undersøke hvordan den påvirket deres velvære. Den triste virkeligheten er at pandemien har tvunget mange barn ut av skolen og inn i barnearbeid; vi laget denne filmen med et håp om å gjøre dette problemet mer synlig, ved å gi et åpenhjertig og følsomt portrett av ett av disse barna.

– Hva var utfordringene med å dekke denne historien?

– På grunn av sensitiviteten til historien vi ville fortelle, brukte vi måneder på å jobbe tett med Darine og familien hennes for å gi et nøyaktig glimt inn i hennes situasjon. Vi forhandlet nøye om tilgang til å kunne filme Darine på jobb. Vi fikk bare lov til å filme Darine og noen få andre arbeidere, men vi kunne ikke å snu kameraene og vise de mer enn 50 andre barna som jobber på det samme jordet. Vi mistenker at noen av dem var så unge som seks år gamle. Det er utfordrende å skildre omfanget av problemet når du ikke kan filme helhetsbildet. Så vi spurte oss selv hele tiden 'hvordan forteller vi historien om så mange barn gjennom Darine?'.

Barn som jobber i åkeren.

Nyere studier viser at Libanons flyktningsamfunn har blitt rammet spesielt hardt av pandemien og det økonomiske sammenbruddet, der 99 prosent av syriske familier rapporteres å leve i fattigdom. Foto: Flyktninghjelpen

Nyere studier viser at Libanons flyktningsamfunn har blitt rammet spesielt hardt av pandemien og det økonomiske sammenbruddet, der 99 prosent av syriske familier rapporteres å leve i fattigdom. Foto: Flyktninghjelpen

– Hvorfor er det så viktig å fortelle historier som Darines?

– Mange er ikke klar over effekten pandemien har på mennesker som er på flukt, det er mangel på vanlig mediedekning. Derfor er det så viktig for organisasjoner som Flyktninghjelpen å skape et vindu inn til disse barnas liv. Altfor ofte hører vi eksperter snakke om problemer som berører barn, men det er sjelden vi hører barnas stemmer. Derfor var det hele tiden viktig for meg at det var Darine som fortalte sin egen historie.

– Hvordan håper du filmen vil berøre publikum?

– Jeg tror veldig på historiens kraft til å bygge broer og la mennesker over hele verden ta del i andres liv, og til slutt hjelpe dem med å forstå hverandre. Jeg håper Darines historie fremkaller følelser hos publikum, og tvinger dem til å anerkjenne hvor viktig utdanning er for disse barnas fremtid. Darine får nå nettbasert undervisningsstøtte fra Flyktninghjelpen, men det er millioner av barn over hele verden som har blitt tvunget til å slutte på skolen, med lite håp om å få komme tilbake. Hvis vi slutter å fortelle disse historiene, hvis vi glemmer at disse barna eksisterer, risikerer vi å miste en hel generasjon barn til pandemien.

Personell:

Regi, produksjon og klipp: DANIEL WHEELER
Produsenter: SANDRA ARSLANIAN & PIERRE SARRAF
Medprodusent: ZAYNAB MAYLADAN
Cinematografi: KARIM GHORAYEB
Musikk: ALEX BARANOWSKI
Lyd-design: ANDREJ BAKO
Klippeassistent: AMY VAN DRUNEN
B-kamera: JIHAD SAADE
Lydinnspilling: ELIA EL HADDAD
Dronepilot: HAROUT BAJIKIAN

Filmen har blitt til med generøs støtte fra Education Cannot Wait.