Les billedteksten - Jeg hadde et ønske om å gjøre noe som ikke bare setter flyktningene i rollen som passive mottagere, men lar dem få bidra aktivt og bruke sine ressurser til å bedre sin egen situasjon, sier Martin Whatson. Foto: Flyktninghjelpen/Hanne Eide Andersen.

Graffiti for barn på flukt

Hanne Eide Andersen|Publisert 13. mai 2015
- Ingen kan redde alle, men alle kan gjøre noe, sier graffitikunstner Martin Whatson. I vår jobber han og TOMS sko sammen for å samle inn penger og skaffe faddere til Flyktninghjelpens arbeid for barn på flukt fra krig.

- Jeg er veldig glad for at det som er mitt eget levebrød også kan være til nytte for andre mennesker på denne måten, sier Martin Whatson. 

Med bakgrunn og et fortsatt sterkt, kunstnerisk feste innen street art, er Whatson en av Norges mest spennende bildekunstnere, med et voksende publikum internasjonalt. 

I dag lanserte han og det populære skomerket TOMS sitt samarbeid til inntekt for Flyktninghjelpen på Egertorget i Oslo. Sammen med barn fra Voksen skole og Frognerseteren friluftsbarnehage, dekorerte han en vegg av skoesker som skal fylles med 1500 par TOMS’ sko som Whatson har spesialdesignet til inntekt for Flyktninghjelpen.

Foto: Flyktninghjelpen/Hanne Eide Andersen.

- Mange kan gjøre mer

Målet med samarbeidet er å samle inn flere hundre tusen kroner gjennom en rekke kreative aktiviteter  i mai og juni. 

- I tillegg skal vi dele ut 60 000 par TOMS-sko, både sommersko og vintersko, i leirene hvor Flyktninghjelpen arbeider, forteller Otto R. Holmen i Why Not.

- Som mange andre er også jeg opptatt av det som skjer i verden i dag, med millioner av mennesker på flukt fra krig og konflikt.  Jeg forstår at ikke alle har mulighet til å bidra like mye. Men de aller fleste kan gjøre noe, og mange kan gjøre mer enn det de gjør i dag. Det kan hjelpe veldig mange om alle som har mulighet til det, gjorde en ekstra innsats, sier Martin Whatson. 

- Pengene fra dette prosjektet vil kunne hjelpe flere tusen av barna som er rammet av vår tids verste, humanitære katastrofe. Behovene er så enorme og hver eneste krone teller, sier generalsekretær Jan Egeland, som i dag også fikk prøve seg som gatekunstner. Foto: Flyktninghjelpen/Hanne Eide Andersen.

Vil gi langsiktig støtte

Spesialkolleksjonen som Whatson har designet, skal selges i et 40-talls utvalgte butikker over hele Norge. I disse butikkene skal medarbeiderne også skal dele ut informasjon om Flyktninghjelpen og verve faddere i sine lokalmiljø og via sosiale medier.

- Vi ønsker at samarbeidet skal gi en langsiktig støtte til Flyktninghjelpens arbeid. Syrias barn kommer til å trenge hjelp i lang tid fremover. Derfor vil vi også bidra til at Flyktninghjelpen får flere faste givere gjennom fadderskap, sier Otto R. Holmen i Why Not, TOMS norske distributør.

- Vi er dypt takknemlige for engasjementet og alt arbeidet både TOMS, og kunstner Martin Whatson legger ned for å reise midler til vårt arbeid for syriske flyktningbarn, sier Flyktninghjelpens generalsekretær, Jan Egeland. 

Laget kunst sammen med flyktningbarna

Nylig var Whatson og TOMS’ norske distributør, Why Not, i flyktningleirer i Jordan for å møte syriske flyktninger og se hvordan Flyktninghjelpen arbeider.

- Det er slående å se hvor mange barn som bor der. Det skjer veldig lite i leirene, og behovet for skoletilbud og andre aktiviteter er enormt, sier Martin Whatson.

I flyktningleirene dekorerte han vegger og laget bilder sammen med barn og ungdom som bor der. En del av bildene ble laget ved at han lot dem tegne ferdig bilder på lerret som han selv hadde begynt på.

- Noen tegnet blomster og glade mennesker, andre tegnet veldig sterke scener de hadde opplevd i krigen. De er forskjellige som oss med mye egenart, selv om de befinner seg i samme situasjon som flyktninger.

Flere av disse bildene skal stilles ut for salg 28. mai, når spesialkolleksjonen lanseres i butikker. Alle inntekter fra salget går til Flyktninghjelpens skoleprosjekter for barn og unge i disse leirene. For Martin Whatson er det viktig at bildeprosjektet involverer flyktningene selv.

- Jeg hadde et ønske om å gjøre noe som ikke bare setter flyktningene i rollen som passive mottagere, men lar dem få bidra aktivt og bruke sine ressurser til å bedre sin egen situasjon. Det tror jeg de aller fleste mennesker ønsker. Det føles veldig riktig at de selv får være med på dette arbeidet, sier han.   

Martin Whatson sammen med flyktningbarn fra Syria i Zaatari leiren i Jordan tidligere i vår. Foto: Flyktninghjelpen/Annicken Saxlund    


Om TOMS:

TOMS ble startet i 2006 av amerikaneren Blake Mycoskie. Fra starten har selskapet hatt en One for One-filosofi – for hvert par sko som blir kjøpt, gir man et par til barn som trenger det. Siden oppstarten har TOMS gitt bort over 35 millioner skopar i over 70 ulike land.  www.toms.com     

Om Martin Whatson

Martin Whatson er en norsk street art kunstner. Mens han studerte kunst og grafisk design på Westerdahls School of Communication i Oslo, oppdaget han stensiler og den urbane kunstscenen. Etter å ha fulgt graffiti og dens utvikling, startet han sin egen stensilproduksjon for over 10 år siden. Whatson har gjort en rekke utstillinger både i Norge, og i utlandet.  www.martinwhatson.com