LEGO-finansierte prosjekt skaper læring gjennom lek

Publisert 20. okt 2021
Flyktninghjelpen og LEGO Foundation samarbeider for å gi barn nord i Colombia læringsmuligheter i en situasjon hvor konflikter, fordrivelser og Covid-19 har tvunget mange barn ut av skolen.

– Covid-19 har forverret en allerede tøff situasjon for mange fordrevne familier nord i Colombia og begrenset mange barns tilgang til utdanning. Dette er dypt bekymringsfullt. Barn i krisesituasjoner trenger ikke bare læringsmuligheter, men også måter å håndtere stress. De trenger de rutinene og normaliteten som en skole eller barnehage kan tilby, sier Dominika Arseniuk, Flyktninghjelpens landdirektør i Colombia.

Colombia er ikke bare hjemsted for et av verdens største antall internt fordrevne, men er også sjenerøst vertskap for 1,7 millioner venezuelanske migranter og flyktninger som har flyktet fra krisen i Venezuela. Omtrent 125.000 venezuelanske mindreårige som bor i Colombia står utenfor utdanningssystemet, og mange colombianske barn har mistet år med verdifull utdannelse som følge av konflikter i deler av landet. På toppen av dette har Covid-19 begrenset mange barns mulighet til å gå på skole. Colombia støtter de fordrevne familiene, men ressursene strekker ikke til.

– Mange fortvilte colombianske og venezuelanske familier får begrenset støtte både til seg selv og barna sine. Vi er derfor ekstremt takknemlige for støtten fra LEGO Foundation som gjør at vi kan nå noen av de mest sårbare barna og gi dem en mulighet til å lære gjennom lek, sier Arseniuk

 

Med støtte fra LEGO Foundation, gir Flyktninghjelpen foreldre og andre omsorgspersoner opplæring i hvordan de kan bidra til sårbare barns utvikling, læring og trivsel. Flyktninghjelpen lærer også opp folk fra lokalsamfunnet, slik at disse områdene er bedre rustet til å ta imot og støtte fordrevne barn og familier når de bosetter seg på et nytt sted.

– Jeg lærte hvor viktig det er å tilbringe kvalitetstid med barna, selv om du har problemer selv. Jeg forsto hvor mye voksne kan lære av barna sine, fortalte en venezuelansk mor som forlot Venezuela for ett og et halvt år siden.

 

Fembarnsmoren deltok på et av læringsverkstedene på grensen mellom Colombia og Venezuela med et av barna sine. Der lagde de et fly av plastflasker.

– Det tar oss til Venezuela!, forklarte sønnen.

 

– Da vi lagde flyet utøvde sønnen min virkelig ledelse, og jeg var så stolt av ham, sa moren til Flyktninghjelpen.

 

Forskning fra LEGO Foundation understreker hvordan foreldres psykiske helse, omsorg og støtte til barns læring har blitt negativt påvirket under pandemien.

– Barn i krisesituasjoner trenger ikke bare tilgang til inkluderende og gode utdanningsmuligheter, men de trenger også måter å håndtere sitt eget stress. Det samme er tilfellet for omsorgspersoner som lever under utfordrende og usikre forhold. Vi tror at læring gjennom lek kan hjelpe til med å løse disse utfordringene, bygge motstandskraft og bidra til å skape gode rutiner for barn og deres familier, sier Sarah Bouchie, Chief Impact Officer i LEGO Foundation.

 

Fakta:

  • LEGO Foundation har bevilget nær 2 millioner dollar til Flyktninghjelpen for å støtte barn og omsorgspersoner i Colombia under Covid-19-pandemien.
  • Prosjektet vil komme 6500 barn til gode i alderen 0-10 år og deres omsorgspersoner i Nord-Colombia.
  • Dette vil gjøre Flyktninghjelpen i stand til å styrke eksisterende innsats for de mest sårbare familiene, inkludert venezuelanske flyktninger, migranter og internt fordrevne i Colombia.
  • Flyktninghjelpen samarbeider med en organisasjon knyttet til Sesam Stasjon som bidrar med læringsopplegg som vil bli gitt til familiene for å hjelpe barn å lære gjennom lek.

 

Til redaksjonen:

  • Bilder fra prosjektet til fri bruk er tilgjengelige her.