Humanitære organisasjoner som Flyktninghjelpen tilbyr gaver med mening, i dette tilfellet har donasjoner bidratt til at en familie har fått en geit. Foto: Daniel Pabón/Flyktninghjelpen

Nordmenn ønsker å gi gaver med mening til jul

Syv av ti nordmenn oppgir at mange julegaver de handler egentlig ikke gir så stor mening for dem å kjøpe. 40 prosent sier at de godt kunne tenke seg å legge en veldedig julegave under treet i stedet. Men for de fleste blir det med tanken.
Pressemelding
Norge
Publisert 12. nov. 2025

Flyktninghjelpens julegavehandelsundersøkelse kartlegger nordmenns holdninger til julegaver, hva som gir nordmenn mening i den forbindelse og hva nordmenn faktisk velger å kjøpe. Analysebyrået Analysesjefene har spurt 1.000 nordmenn om deres julegavehandel. Undersøkelsen viser at nordmenn har et sterkt verdiforankret ønske om at julegaver skal være uttrykk for omtanke:

  • 67 prosent sier de prioriterer at gavene har en dypere mening
  • 66 prosent ønsker at gaven skal vise at de bryr seg
  • 62 prosent mener at julehandelen ofte blir for kommersiell

– I en tid med rekordmange mennesker på flukt og store kriser i Gaza, Sudan og Kongo, håper vi at nordmenn på julegavehandel ikke bare vurderer, med også velger å faktisk gi bort nødhjelp til jul, sier kommunikasjonsdirektør i Flyktninghjelpen, Laila Matar.

Nordmenn har engasjement for veldedighet og samfunnsansvar. Men bare én av fem planlegger å gi en donasjon i julegave.  I 2024 brukte nordmenn anslagsvis 138,5 milliarder på julehandelen.  I år kan det se ut som det blir enda flere gaver under juletrærne våre. NHO Service og Handels prognose for årets julehandel viser at nordmenn vil julehandle for 150 milliarder kroner i november og desember.   

Tingene vi bruker mest penger på før jul ifølge Virke er leker, bøker, smykker/ur og ting fra lavprisbutikkene. Flyktninghjelpens julegavehandelsundersøkelse viser blant annet at nordmenn gir bort duftlys og dekorasjoner for 1,3 milliarder kroner til jul, og at nesten 1,4 milliarder brukes på sokker og undertøy. 1,1 milliarder går til konfekt. Nordmenn bruker 3 milliarder på gavekort - og matgaver utgjør over 2 milliarder av julegavehandelen. Videre kjøper én av tre ofte julegaver til kjæledyrene sine – noe som utgjør over 900 millioner kroner.

– I førjulstiden spør vi: «Hva ønsker du deg til jul?» Og en del av oss vil svare: «Ingenting, jeg har nok.» Likevel ligger det pakker under treet. Slik er det fordi det er en glede å gi. Men for mange vil nok en gave med mening, enten det er i form av støtte til rent vann eller skolebøker til en familie på flukt, være en vinn-vinn-vinn-løsning, både for giver, mottaker og ikke minst de som sårt trenger denne nødhjelpen, sier Laila Matar.

Til redaksjonene:

Julegavehandelsundersøkelsen ble utført for Flyktninghjelpen av analysebyrået  Analysesjefene i august 2025.

  • 7 av 10 oppgir at mange julegaver de gir “mangler mening”
  • 8 av 10 nordmenn handler fra kategorier som konfekt, pynt- og gavekort
  • Bare 14 prosent har gitt en veldedig julegave tidligere, men 40 prosent sier at de kunne tenke seg å gjøre det.
  • 54 prosent av de spurte i undersøkelsen har gitt veldedige gaver i løpet av det siste året: 
    • 20 prosent har gitt noen ganger
    • 17 prosent har gitt én gang
    • 17 prosent har gitt flere ganger
  • Basert på tall fra NHO Handel og Service kommer nordmenn til å julehandle for 150 milliarder kroner i 2025

For mer informasjon eller for å avtale et intervju, vennligst kontakt:

Flyktninghjelpens medieteam: media@nrc.no, +47 905 62 329