Da Berlinmuren falt i 1989 var den unge foto-studenten Kai Wiedenhöfer der med kameraet sitt. Over tjue år senere dokumenterte han byggingen av Israels mur på Vestbredden, og siden har han fotografert grensemurer verden rundt.
Jeg ønsker å formidle at murer og gjerder ikke er noen løsning på verdens politiske og økonomiske problemer. Berlinmuren var det beste eksemplet på dette – freden begynner når murer faller, ikke når murer blir bygd.KAI WIEDENHÖFER, fotograf
Fotografiene hans av murer ble første gang vist i 2013 i utstillingen WALLonWALL på en 364 meter lang del av den gamle Berlinmuren. Nå vises en mindre versjon av utstillingen på Fredsveggen utenfor Nobels Fredssenter. Fredsveggen er navnet på byggegjerdet som skjuler tomta der det nye Nasjonalmuseet er i ferd med å bli reist. På initiativ fra Nobels Fredssenter ble gjerdet omgjort til en arena for samtidskunst i 2015, i samarbeid med byggherren Statsbygg. Mange tusen mennesker passerer her hver dag.

- WALLonWALL er en utstilling som vil stå tydelig frem i bybildet, og vi ønsker at bildene skal skape diskusjon om hvordan grenser og murer skaper nye skiller mellom folk og land. Dokumentarfotografiet har en sentral plass på Nobels Fredssenter og flere av fotografiene er fra land og konflikter som også er aktuelle i fredsprisens historie, som Israel/Palestina og Sør- og Nord-Korea, sier utstillingssjef Liv Astrid Sverdrup.
WALLonWALL består av fotografier fra Belfast (Nord-Irland), USA/Mexico, Spania/Marokko, Nord-Korea/Sør-Korea, Israel/ Palestina, Bagdad (Irak), Kypros, Hellas/Makedonia og Berlin (Tyskland). Alle bildene er tatt i perioden 2006 – 2014.
Utstillingen ute på Fredsveggen vises samtidig med fotoutstillingen Shifting Boundaries inne på Nobels Fredssenter, der 12 europeiske fotografer utforsker konseptet skiftende grenser.
WALLonWALL åpen fra 17. oktober 2017