Rahma er 32 år og er lærer i arabisk på Yemen Al-Mustaqbal School i distriktet Bani Al-Harith. Hun har vært lærer i nesten syv år. Før konflikten i Jemen levde hun et godt liv med sin mann og deres sønn Mohammed, i den vestlige delen av hovedstaden Sana. Lærerlønnen hennes var moderat, men den sørget å dekke husleie og hverdagslige behov for den lille familien.
For tre år siden endret alt seg. Rahma og tusenvis av andre lærere og statsansatte, sluttet å motta lønn på grunn av konflikten mellom styresmaktene i nord og landets internasjonalt anerkjente regjering. Nesten over natten satt over halvparten av Jemens lærere igjen uten lønn, noe som fikk innvirkning på rundt 10.000 skoler og nesten fire millioner barn, ifølge Global Education Cluster figures.
Tegner for å overleve
Siden lønnskrisen har Rahma måtte streve for å få endene til å møtes, og hun opplever stadig at ti år gamle Mohammed må gå til sengs sulten. Ektemannen hennes er ikke lenger der for dem. Han har dratt på grunn av skammen over å ikke kunne sørge for egen familie.
Rahma benytter nå sine kreative ferdigheter for å skaffe seg en inntekt. Hun tegner fargerike plakater, som hun selger til skolene for den magre summen av ni kroner per plakat.
– Det er ikke mye, men jeg elsker å gjøre dette og det hjelper meg å tjene noe, forklarer Rahma, mens hun viser oss tegningene.
– Før krigen mottok vi vanlig lønn. Den var ganske lav, men det var også prisene. Nå må jeg av og til låne penger for å kunne gi min sønn frokost og skolemateriell. Jeg ønsker å holde ham motivert siden faren hans forlot oss. Jeg vil ikke ødelegge framtiden hans.
Millioner av barn trenger hjelp
Global Education Cluster anslår at 4,7 millioner barn har behov for utdanningsstøtte i Jemen. Rundt to millioner barn befinner seg nå utenfor skolesystemet og er derfor utsatt for større risiko for barneekteskap og rekruttering til bevæpnede grupper. Rundt to tusen skoler er rammet av krigen, enten ødelagt av krigshandlinger, bosatt av hjemløse familier eller okkuperte av bevæpnede grupper.
– Jeg er stolt av mammaen min. Hun er en flink lærer som sprer kunnskap til elevene.Mohammed, Rahmas ti år gamle sønn
Til tross for alle utfordringene Rahma møter, drar hun til skolen hver dag for å undervise.
– Min motivasjon er å utdanne og bygge den neste generasjonen, sier hun, – og det er ikke rettferdig å svikte de jemenittiske barna på grunn av manglende lønn; lønnen betyr ingenting. Jeg gjør det også for å motivere min sønn til å ikke slutte på skolen.
Mohammed forteller at han er inspirert av morens dedikasjon: – Jeg er stolt av mammaen min. Hun er en flink lærer som sprer kunnskap til elevene. Jeg vil bli som henne - en lærer.
Aggresjon, traumer og sult
Rahma ser hvordan barna lider på grunn av krigen. Elevenes oppførsel i klasserommet har endret seg gjennom årene: Noen har blitt mer aggressive, noen viser tegn til traumer. Andre sliter med å følge med i timene på grunn av sult.
– Jeg husker at en av mine studenter kollapset fordi hun ikke hadde spist frokost, forteller Rahma. – Noen studenter orker ikke være aktive i klassen fordi de kun spiser et måltid om dagen. Noen er også traumatisert av krigen og finner ingen trygge steder for å gjøre skolearbeid.
På Rahmas skole tilbringer de 1.500 studentene dagene i leide lokaler med manglende fasiliteter og uten lekeplasser. Klasserommene er små, og på grunn av plassmangelen er noen av klassene plassert ute på taket.
– Noen av elevene må sitte på gulvet, noen må studere på egenhånd i sola ute på taket, forteller Rahma. – Dette påvirker læringen. Det å ha overfylte klasserom betyr også frykt for sykdomsspredning på skolen.
Rahmas drøm er å oppleve at freden kommer tilbake til Jemen, så folket kan vende tilbake til sine vanlige liv. – Jeg vil ikke se en usikker fremtid for barna, sier hun.
Les også: Slik bygger vi opp nedbombede skoler i Jemen
Behov for mer støtte
I tillegg til støtte til lønninger, er det behov for utstyr og skolemåltider for å oppmuntre barna til å fortsette på skolen. I økonomisk vanskelige tider blir ofte barnas utdanning nedprioritert, og familiene sender i stedet barna ut i arbeid.
Det er gjerne jentenes utdanning som ofres når det er begrensede ressurser. I Jemen er nå 36 prosent av jentene ute av skolesystemet, sammenlignet med 24 prosent av guttene.
Flyktninghjelpens utdanningsprogram i Jemen har som mål å sikre at alle barn får fortsette på skolen. Vi sørger for støtte og kursing for lærerne, ressurser som skolepulter og bøker, og reparerer skolebygg. På Rahmas skole har vi bygget nye klasserom, som vil sørge for plass til 500 barn det kommende skoleåret.
Les også: Ser at nødhjelpen gjør en forskjell