"I am proud of my mom, she is a great teacher who spreads knowledge to the students. I want to become like her - a teacher," Mohammed says. 

Mohammed (10) is Rahma's son. He studies in the classroom, but dosen't always have a place to sit. 

With support from ECHO, NRC has built new classrooms and wash facilities in the Yemen Al-Mustaqbel school in Sana’a.The new classrooms will accommodate an additional 500 students next school year.

NRC’s education programmes in Sana’a seeks to ensure that children affected by war have continued access to school. This includes displaced and host community children. NRC covers teacher incentives, repair buildings, train teachers and provide educational resources like desks and books.

Photo: Mohammed Awadh/NRC
Jemen

Læring på tom mage

– Det er ikke rettferdig å svikte de jemenittiske barna på grunn av manglende lønn, mener Rahma Ahmed. Over halvparten av Jemens lærere har mistet inntekten på grunn av konflikten i landet. Rahma har valgt å fortsette i lærerjobben, selv om hun ikke har mottatt lønn siden 2015.

Rahma er 32 år og er lærer i arabisk på Yemen Al-Mustaqbal School i distriktet Bani Al-Harith. Hun har vært lærer i nesten syv år. Før konflikten i Jemen levde hun et godt liv med sin mann og deres sønn Mohammed, i den vestlige delen av hovedstaden Sana. Lærerlønnen hennes var moderat, men den sørget å dekke husleie og hverdagslige behov for den lille familien.

For tre år siden endret alt seg. Rahma og tusenvis av andre lærere og statsansatte, sluttet å motta lønn på grunn av konflikten mellom styresmaktene i nord og landets internasjonalt anerkjente regjering. Nesten over natten satt over halvparten av Jemens lærere igjen uten lønn, noe som fikk innvirkning på rundt 10.000 skoler og nesten fire millioner barn, ifølge Global Education Cluster figures.

Tegner for å overleve

Siden lønnskrisen har Rahma måtte streve for å få endene til å møtes, og hun opplever stadig at ti år gamle Mohammed må gå til sengs sulten. Ektemannen hennes er ikke lenger der for dem. Han har dratt på grunn av skammen over å ikke kunne sørge for egen familie.

Rahma benytter nå sine kreative ferdigheter for å skaffe seg en inntekt. Hun tegner fargerike plakater, som hun selger til skolene for den magre summen av ni kroner per plakat.

Mohammed showing his mother's art work. 

"I am proud of my mom, she is a great teacher who spreads knowledge to the students. I want to become like her - a teacher," Mohammed says. 

Mohammed (10) is Rahma's son. He studies in the classroom, but dosen't always have a place to sit. 

With support from ECHO, NRC has built new classrooms and wash facilities in the Yemen Al-Mustaqbel school in Sana’a.The new classrooms will accommodate an additional 500 students next school year.

NRC’s education programmes in Sana’a seeks to ensure that children affected by war have continued access to school. This includes displaced and host community children. NRC covers teacher incentives, repair buildings, train teachers and provide educational resources like desks and books.

Photo: Mohammed Awadh/NRC
Ti år gamle Mohammed hjelper moren Rahma med å organisere kunstverkene hun har laget. Når hun ikke er lærer, selger Rahma selvlagete plakater til skoler for rundt ni kroner per stykk. Foto: Mohammed Awadh/Flyktninghjelpen

– Det er ikke mye, men jeg elsker å gjøre dette og det hjelper meg å tjene noe, forklarer Rahma, mens hun viser oss tegningene.  

 – Før krigen mottok vi vanlig lønn. Den var ganske lav, men det var også prisene. Nå må jeg av og til låne penger for å kunne gi min sønn frokost og skolemateriell. Jeg ønsker å holde ham motivert siden faren hans forlot oss. Jeg vil ikke ødelegge framtiden hans. 

Millioner av barn trenger hjelp  

Global Education Cluster anslår at 4,7 millioner barn har behov for utdanningsstøtte i Jemen. Rundt to millioner barn befinner seg nå utenfor skolesystemet og er derfor utsatt for større risiko for barneekteskap og rekruttering til bevæpnede grupper. Rundt to tusen skoler er rammet av krigen, enten ødelagt av krigshandlinger, bosatt av hjemløse familier eller okkuperte av bevæpnede grupper. 

– Jeg er stolt av mammaen min. Hun er en flink lærer som sprer kunnskap til elevene.
Mohammed, Rahmas ti år gamle sønn

Til tross for alle utfordringene Rahma møter, drar hun til skolen hver dag for å undervise.  

– Min motivasjon er å utdanne og bygge den neste generasjonen, sier hun, – og det er ikke rettferdig å svikte de jemenittiske barna på grunn av manglende lønn; lønnen betyr ingenting. Jeg gjør det også for å motivere min sønn til å ikke slutte på skolen. 

Rahma teaches Arabic lecture, she started her career in teaching since 2012 as a teacher. Her life was stable with her husband and her child Mohamed, 10 yrs. Before the conflict started, Rahma and her husband were able to afford the daily needs as the income could cover the house rent and food. 

Since the conflict started, education sector in Yemen collapsed, Teachers who have not received regular salaries for two years, can no longer meet their most basic needs and have been forced to seek other ways of income to provide for their families. Rahma one of the teachers who haven’t received a salary and she could stay seeing her son starving after her husband also left them because he could not afford anything for them. Rahma has skills on drawing, an alternative way to get income she draws scholastic arts and sells them for schools in a nominal amount 400-500 Yemeni Rial which’s (1$) per piece. 

“Before the war, we were receiving salaries, somehow it’s little but at least we can afford everything as prices were affordable. But now no salary and if we get the same amount of salary it will not cover 50kg of wheat… it's nothing.”

“Sometimes, I borrow money to get my son a sandwich for breakfast and some stationary for my son, I want to keep him motivated after his father left us. I don’t want to destroy his future.”

“I use my skills on drawing to draw scholastic arts for the schools, I get around 1$ per piece, it not much, but I love doing it” 

Despite all the challenging she faced, Rahma continues going to school and teaching the students. Her motivation is to educate the next generation who’d build her country and she believes that it not fair to let those children without education. 

“The motivation to come to school is to educate and build the next generation, and it’s not fair to let Yemeni children without education no because of the salary, the salary is nothing. I want also to keep my son motivated to not leave the school.”


Rahma sees the students suffer the most, the student behaviors changed because of the war and the students become more violent and aggressive, in addition to that some of her students cannot afford the transportation or breakfast, they sometimes come to school hungry which make them unable to comprehend the classes and some cases fall down during the day because of hunger.

“I remember one of my students has fallen down because she did not eat breakfast and she cannot afford”

“I can see also some student cannot be active in the class because they eat only one meal per day according to my discussion with some students.” 

“Students also traumatized because of the war and they can no find a safe place to study.” 

Rahma’s son Mohammed 10, years old, 5th grade, He is the only child for her. Raham takes Mohammed every day with her to the school to save more money even if she has no classes to teach, they go together to the school to by walking. The school is one kilometer far away from the school it exhausting for her son.

“I take my son every day with me to the school, in order to save some money, we share the breakfast together even if I don’t have classes I stay until he finishes.”


School situation
The school is a poor condition, small and it hosts more than 1500 students. The school building is basically a rental house and it has no school facilitations or yard for students. In addition to small classrooms with almost no desks. Some students take their classes on the roof of the school building due to a shortage of space. 

“The building is a poor condition; the classes are small and student set on the ground. The affect negatively on students. Some of them the study on the roof under the sun.”

“The fear also from the diseases, the crowded place could be a place for spreading the disease.”


Rahma’s dream is to become an artist, she wants to sell her artworks to help vulnerable people in Yemen and help them to get medical treatment. Also, she wants the war to end 

“I want to become an artist so that I can sell my arts and give the money to people in need especially who need medical treatment that causes by this war.”
“I wish the peace returns back to my country. I don’t want to see children’s future unknown.” 



NRC is responding to Yemen Al-Mustaqbal School with ECHO fund by building new classrooms and desks, in addition, to conduct training for the teachers and creating temporary Learning Spaces (TLS). The students will be able to move the new building in the coming school year. 

“Thanks for the donor, we are really excited to move the new place, I am sure that the new build will be a motivation for the children and change to their behaviors.” 
“Students will have a place to learn and play, the new building has a lot of facilities that would help students to have a quality education.”

Photo Credit: Mohammed Awadh/NRC
Rahma og hennes ti år gamle sønn, Mohammed. – Jeg tar med meg min sønn til skolen hver dag for å spare litt penger, sier hun. – Vi spiser frokost sammen, og selv når jeg ikke har undervisningstimer, venter jeg der til han er ferdig på skolen. Foto: Mohammed Awadh/Flyktninghjelpen.

Mohammed forteller at han er inspirert av morens dedikasjon: – Jeg er stolt av mammaen min. Hun er en flink lærer som sprer kunnskap til elevene. Jeg vil bli som henne - en lærer. 

Aggresjon, traumer og sult  

Rahma ser hvordan barna lider på grunn av krigen. Elevenes oppførsel i klasserommet har endret seg gjennom årene: Noen har blitt mer aggressive, noen viser tegn til traumer. Andre sliter med å følge med i timene på grunn av sult.

– Jeg husker at en av mine studenter kollapset fordi hun ikke hadde spist frokost, forteller Rahma. – Noen studenter orker ikke være aktive i klassen fordi de kun spiser et måltid om dagen. Noen er også traumatisert av krigen og finner ingen trygge steder for å gjøre skolearbeid. 

På Rahmas skole tilbringer de 1.500 studentene dagene i leide lokaler med manglende fasiliteter og uten lekeplasser. Klasserommene er små, og på grunn av plassmangelen er noen av klassene plassert ute på taket. 

"I am proud of my mom, she is a great teacher who spreads knowledge to the students. I want to become like her - a teacher," Mohammed says. 

Mohammed (10) is Rahma's son. He studies in the classroom, but dosen't always have a place to sit. 

With support from ECHO, NRC has built new classrooms and wash facilities in the Yemen Al-Mustaqbel school in Sana’a.The new classrooms will accommodate an additional 500 students next school year.

NRC’s education programmes in Sana’a seeks to ensure that children affected by war have continued access to school. This includes displaced and host community children. NRC covers teacher incentives, repair buildings, train teachers and provide educational resources like desks and books.

Photo: Mohammed Awadh/NRC
Klasserommene på skolen er små og overfylte. På grunn av mangel på skolepulter, må elever dele plassen og bruke de overflatene som er tilgjengelige til å ha skolebøkene på. Foto: Mohammed Awadh/Flyktninghjelpen

– Noen av elevene må sitte på gulvet, noen må studere på egenhånd i sola ute på taket, forteller Rahma. – Dette påvirker læringen. Det å ha overfylte klasserom betyr også frykt for sykdomsspredning på skolen. 

Rahmas drøm er å oppleve at freden kommer tilbake til Jemen, så folket kan vende tilbake til sine vanlige liv. – Jeg vil ikke se en usikker fremtid for barna, sier hun. 
 
Les også: Slik bygger vi opp nedbombede skoler i Jemen 

Behov for mer støtte  

I tillegg til støtte til lønninger, er det behov for utstyr og skolemåltider for å oppmuntre barna til å fortsette på skolen. I økonomisk vanskelige tider blir ofte barnas utdanning nedprioritert, og familiene sender i stedet barna ut i arbeid.  
 
Det er gjerne jentenes utdanning som ofres når det er begrensede ressurser. I Jemen er nå 36 prosent av jentene ute av skolesystemet, sammenlignet med 24 prosent av guttene. 
 
Flyktninghjelpens utdanningsprogram i Jemen har som mål å sikre at alle barn får fortsette på skolen. Vi sørger for støtte og kursing for lærerne, ressurser som skolepulter og bøker, og reparerer skolebygg. På Rahmas skole har vi bygget nye klasserom, som vil sørge for plass til 500 barn det kommende skoleåret.  
 
Les også: Ser at nødhjelpen gjør en forskjell