Fuel and water crisis June 2020
Jemen

Drivstoffkrise truer liv

Det brygger opp til en drivstoffkrise i de nordlige guvernementene i Jemen. I to uker har innbyggere i den største byen, Sana, vært vitne til kilometerlange køer for bensin. Prisen på bensin på det svarte markedet har skutt i været. Noen bensinstasjoner har allerede gått tomme.

Minibussjåføren Ayman står i kø for andre dag på rad.

– I går sto jeg i kø fra tidlig på morgenen til solnedgang, og da var bensinstasjonen tom for bensin. Derfor kjørte til denne. Jeg sov i bussen. Dette er det mange sjåfører gjør nå.

Køene blir lengre for hver dag og mange bensinstasjoner har stengt.
Ayman

– Vi står i kø i minst to dager og deretter jobber vi i to dager, sier Ayman.

Det er knapt nok til å betale for den neste tanken med bensin, og han er bekymret for ukene som kommer.

– Jeg kan se at køene blir lengre hver dag og mange bensinstasjoner har stengt.

Men problemet rammer langt flere enn sjåfører som Ayman. Fem år med krig har ført til at Jemen mangler et fungerende strømnett. Det gjør at drivstoff, som diesel, er den viktigste energikilden for mange viktige tjenester, som å pumpe vann gjennom rørene i byen eller drifte respiratorer på sykehus. Drivstoff er også det som gjør det mulig å frakte mat og vann til lokalsamfunn med akutte behov.

Dødelige konsekvenser

Drivstoffmangel kan få dødelige konsekvenser, som vi var vitne til under den tilsvarende krisen i fjor. Matprisene gikk opp, hele vannforsyningen brøt sammen og hjelpen til underernærte barn måtte stanse. Og fordi drivstoffmangelen kommer på toppen av en krise med manglende finansiering av vannforsyning, som gjør at vann- og sanitærtjenester for mer enn seks millioner mennesker risikerer å måtte stenges ned, vil det nesten helt sikkert føre til en økning i tilfeller av kolera og Covid-19.

Abdu Mohammed er en av dem som allerede merker dette på kroppen. Familien hans er blant 2.500 internt fordrevne i Al-Khudaish-leiren som har flyktet fra frontlinjene i krigen og nå bor i telt laget av tre og presenning. Når finansieringen for drivstoff er borte, må hver familie i leiren overleve på bare ti liter vann annenhver dag.

– Bør vi bruke de ti literne til å drikke, til å vaske hendene for å beskytte oss mot koronaviruset, for å vaske klærne våre eller til å lage mat? spør Abdu.

Water shortages Kharef camp, Amran
Internt fordrevne familier henter vann denne uken fra de offentlige vannpostene i Kharef-leiren, Nord-Jemen. Foto: Ibrahim Al-Salmi/Flyktninghjelpen

En umulig vannsituasjon

Den umulige situasjonen har tvunget Abdu og andre familier til å tigge om vann. Det er ingen brønner i nærheten, og ingen andre muligheter.

– Den eneste vannkilden [i leiren] er tankene, sier Abdu.

– Jeg har ikke opplevd en så alvorlig vannmangel som dette siden jeg kom hit for halvannet år siden.

Det er ikke bare Abdus leir som er rammet, men hele Abs distrikt. Vannforsyningen er nede på halvparten av den vanlige kapasiteten – som er alt den solcelledrevne delen av systemet kan levere, og til og med det krever litt drivstoff å kjøre.

Vi kan gå uten mat for en dag, men vi kan ikke overleve uten vann.
Abdu Mohammed

Og fortsatt kommer det flere internt fordrevne familier hver dag, på flukt fra den pågående krigen. Drivstoffkrisen kan være den endelige spikeren i kista for hundretusener av mennesker som lider i den intense sommervarmen.

– Vi slår alarm på vegne av Abdu og millioner andre, sier lederen for Flyktninghjelpens talsmannsarbeid i Jemen, Sultana Begum.

– De krigførende partene må løse opp den fastlåste situasjonen som hindrer 22 skip i å losse drivstoff i Jemen, før dette eskalerer og får alvorlige humanitære konsekvenser.

– Vi kan gå uten mat for en dag, men vi kan ikke overleve uten vann, understreker Abdu Mohammed.