I slutten av juni satte Flyktninghjelpen i gang med en åtte ukers etterforskning. Målet var å finne ut av hvordan Covid-19 trusselen påvirker barn som er på flukt psykologisk.
Undersøkelsen viste at de barna som har måttet takle psykiske belastninger ved å flykte fra sult, bomber og krig, nå står ovenfor et nytt press: En epidemi av frykt.
Årsaken er det globale koronaviruset. Og fordi det ikke ser ut til at koronaviruset kommer til å gi seg med det aller første, utgjør dette nye presset en stor helsetrussel for Midtøstens aller mest utsatte barn.
Slik gikk vi frem
Mellom 28. juni og 9. juli 2020 inviterte vi 1.599 barn i alderen 6 til 17 år til å delta i en spørreundersøkelse. Deltakerne var en blanding av flyktninger, internt fordrevne barn og/eller hjemvendte bosatt i Syria, Jemen, Irak og Jordan. De var 800 jenter og 799 gutter.
- 88 prosent rapporterer at de føler seg stresset på grunn av Covid-19
Av disse:
- Føler 1 av 3 seg veldig stresset
- I gjennomsnitt føler de seg 45 prosent mer stresset enn de gjorde før pandemien
- 75 prosent er redde for å få sykdommen
Hvis stressnivået ikke reduseres, står barn som er fordrevet i fare for å få potensielle langsiktige helsekomplikasjoner.
«Jeg bare sitter alene. Snakker ikke med noen»
I tillegg til selve undersøkelsen, intervjuet vi en del barn for å finne ut av hva de tenker og føler om viruset.
Barn som bare får deler av helhetsbildet, prøver ofte å fylle ut det som mangler selv. Da bruker de fantasien sin og det kan lett føre til misforståelser.
– Jeg føler meg stresset hele tiden. Det gjør vondt i hodet. Vi er fanget i et fengsel med viruset, sier 12 år gamle Shaher, en syrisk flyktning som bor i Jordan.
På spørsmål om hva han tror kommer til å skje hvis han blir smittet, svarer Shaher:
– Kanskje livet. Kanskje døden.
Skolestengninger og virusets sosioøkonomiske innvirkning rammer barn hardt.
– Jeg var lykkelig på skolen, sier Ibrahim, en syrisk flyktning som bor i Libanon.
– Nå er det så vanskelig å studere eller lære. Jeg gjør ikke noe. Jeg bare sitter der alene. Snakker ikke med noen, fortsetter han.
– Vi ser alt som skjer på TV’ en. Vi ser hvordan folk blokkerer gater og brenner bildekk, sier Ibrahims 18 år gamle bror.
– Når vi kan se bildene av alt sammen, hvordan kan vi da liksom være ok?
Under pandemien må mange barn passe på sine yngre søsken – dermed blir de tvunget til å ta på seg de voksnes ansvar. Og de frarøves sin egen barndom. Og når så mange fordrevne familier må bo i hjem med bare ett rom, fører også det til at noen barn blir ekstremt stresset.
– Når jeg blir stresset, blir jeg helt stille. Helt nummen, sier Salim (15). På grunn av den militante gruppen IS måtte han flykte fra den irakiske hjembyen sin, Sinjar.
– Det er vanskelig fordi alle er hjemme hele tiden. Jeg har to søstre og to brødre. Vi krangler ofte og blir sinte på hverandre.
Hvordan påvirker stress barn?
Gjentatt og langvarig eksponering for høye nivåer av stress kan være spesielt skadelig for barn. Det finnes bevis som antyder at dette såkalte «kroniske» eller «giftige» stresset kan forstyrre utviklingen av store organer og føre til stressrelaterte sykdommer og kognitiv svikt. Noen studier indikerer til og med at kronisk stress kan føre til epigenetiske endringer i vårt DNA og påvirke fremtidige generasjoner.
Professor Jon-Håkon Schultz fra Universitetet i Tromsø, en av Flyktninghjelpens forskningspartnere. Han er pedagogisk psykolog og ekspert på krise- og traumepsykologi knyttet til barn. Han forklarer:
– Forskning viser at barn som tidligere har opplevd traumatiske hendelser, er mer sårbare for nytt stress. Den nye Covid-19 situasjonen kan ligne på de tidligere traumatiske opplevelsene.
Det er følelsene av trusler mot livet, mulige alvorlige helseproblemer og død og ødeleggelse. Disse følelsene er de samme som de opplevde under bombing; under flukten; under krigsdagene. Det er ikke nødvendigvis en Covid-19 per se – det er hva Covid-19 gjør med dem. Det er en dårlig situasjon som blir enda verre.
Skolens viktige rolle
Barn i familier som er blitt tvunget på flukt har ofte større risiko for ikke å få gå på skole. Men å få barna tilbake til skolebenken, er ofte bare halve kampen. Studier viser at læring er uløselig knyttet til emosjonell velvære. Uten god nok støtte risikerer barn som er på flukt å miste enda mer faglig kunnskap - enn de allerede har gjort i sin ofte så fragmenterte skolegang.
– En svært effektiv måte å hjelpe barn med å overvinne negative effekter av stress på, er å få dem tilbake til skolen, forklarer Schultz:
– Selve skolemiljøet er fullt av beskyttende faktorer.
Retten til å ha det bra
Siden 2012 har Universitetet i Tromsø og Flyktninghjelpen samarbeidet for å hjelpe barn i konfliktrammede samfunn, ved å utvikle det psykososiale skoleprogrammet, Bedre læring (Better Learning Program, BLP).
– Det begynte i Palestina. Siden den gang har Bedre læring-programmet bidratt til å forbedre barns velvære i de hardest konfliktrammede samfunnene, sier Camilla Lodi, som er Flyktninghjelpens rådgiver i psykososial støtte, Midtøsten.
– Gjennom samarbeidet med forskningspartnere har vi vært i stand til kontinuerlig å øke kvaliteten og relevansen av programmet. Det har ført til at barn har en bedre følelse av velvære og bedre betingelser for å lære i klasserommet, legger hun til.
Resultatene har vært meget positive:
I undersøkelsen var barn som deltok i Flyktninghjelpens Bedre læring tre ganger mer håpefulle på fremtiden og fire ganger bedre i stand til å konsentrere seg mens de gjorde lekser hjemme, enn de som ikke hadde deltatt på programmet.
Retten til utdanning blir betraktet som en grunnleggende menneskerettighet, og er anerkjent av en rekke internasjonale konvensjoner.
Nå er det på tide å sikre at barn ikke bare har rett til skolegang, men også rett til velvære.