Noor Nawaz Shaiwani, wearing vest with the NRC logo, standing next to an NRC vehicle.
Afghanistan

Min historie om fattigdom, fremmedgjøring og håp

Som flyktningbarn i Pakistan følte Noor Nawaz Shaiwani (32) aldri at han passet inn. Da han kom tilbake til Afghanistan, følte han seg fremmedgjort. Han er fast bestemt på at mennesker på flukt skal få en følelse av tilhørighet, uansett hvor de befinner seg.


– Tidlig på 1990-tallet ble situasjonen i Afghanistan kaotisk. Det var konflikt i hvert hjørne av landet, sier Noor.

Den afghansk-sovjetisk krigen, som endelig tok slutt i 1989, hadde kostet hundretusener av liv og forårsaket omfattende ødeleggelser. Da Sovjet trakk seg tilbake, var det uklart hva som ville skje videre i det krigsherjede landet. En fullblods borgerkrig fulgte.

Midt i kaoset døde Noors far. Moren ble etterlatt, alene med Noor og søsknene hans. Hun hadde ikke noe annet valg enn å ta med seg barna og søke tilflukt i nabolandet Pakistan. Da var Noor bare tre år gammel.

– Ut fra det jeg husker, og ut fra det mamma noen ganger snakket om, var situasjonen elendig. Vi brukte minst en eller to uker på å krysse grensen for å komme til Peshawar.

Torkham-grensen mellom Afghanistan og Pakistan brukes fortsatt aktivt i dag av de som flykter og vender tilbake. Dette bildet ble tatt i mars 2017, da tusenvis av afghanere forsøkte å komme hjem etter at grensen hadde vært stengt i to måneder. Foto: Muhammad Sajjad/ AP Photo/ NTB

Følelsen av å være annerledes

Familien fant sikkerhet i Peshawar, Pakistan, men kampen for å overleve fortsatte.

– Levekårene var vanskelige for oss. Alt var nytt, og vi hadde mistet inntektene og ressursene våre - generelt var det en vanskelig situasjon, sier Noor.

– Det var en synlig forskjell mellom livene våre som flyktninger og livene til de lokale. Som tenåring forstår du ikke helt dette med levekår, rettigheter og så videre, men jeg husker fortsatt hvordan vi slet med å skaffe mat.

– Mange kvelder hadde vi bare en kopp te, uten sukker. Jeg er ikke glad i disse minnene. Nå, som voksen, lurer jeg stadig på hvor vanskelig det må ha vært for min mor, familien min og andre afghanere, og hvor vanskelig det fortsetter å være, sier han.

Noor husker at han ble behandlet som "annerledes", som om han egentlig ikke hørte hjemme. Skolen han gikk på var en skole for flyktningbarn, drevet av en humanitær organisasjon.

– Skolen ga oss en følelse av utenforskap. Jeg husker godt forskjellen mellom meg selv og de pakistanske barna som skulle gå på pakistanske skoler. De var godt organisert og hadde uniformer, skinnende sko og gode notatbøker. Ting et barn gjerne ville ha på skolen! Men vi hadde ingenting av det, sier Noor.

Noor (nummer to fra høyre) og andre mannlige familiemedlemmer. Foto: Privat.

Fremmedgjort i eget land

Noors familie vendte til slutt tilbake til Afghanistan, omtrent ti år etter at de først flyktet. Landet føltes forandret. De følte seg forandret.

– Det var vanskelig å venne seg til det nye miljøet på grunn av de sosiale forskjellene mellom oss og samfunnet ellers i Afghanistan. Våre perspektiver var forskjellige. Landet var i en ny situasjon etter konflikten, og folks tankesett bar preg av det, forteller Noor.

Han sier det tok mange år for familien å integrere seg fullt ut i sitt eget samfunn.

– Vi følte oss fremmedgjort fra vårt eget samfunn, noe som til tider var en merkelig følelse og vanskelig å håndtere, sier han.

Elever ved en skole drevet av Flyktninghjelpen i Herat, vest i Afghanistan. Foto: Enayatullah Azad/Flyktninghjelpen

Fast bestemt på å hjelpe andre

Noor jobber nå som områdesjef for Flyktninghjelpen i Afghanistan, inspirert av sin egen erfaring med å være flyktning.

– Jeg har så mange minner fra den tiden som motiverer meg til å jobbe med humanitært arbeid, sier han.

Noors første jobb i Flyktninghjelpen var i utdanningsavdelingen.

– Jeg ønsket å si fra, og fortelle om mine personlige erfaringer med hvordan pensum og undervisningsmetoder påvirker barn på barneskolen. Og også om hvordan skolene vi gikk på ikke hadde tilstrekkelige tilbud. For eksempel manglet det hygiene- og sanitæranlegg, drikkevannspunkter og aktivitetsområder, sier Noor.

– Men mer enn noe annet var det svært få som satset på integrering. Det var så synlige forskjeller mellom flyktninger og lokalbefolkning, når det gjaldt levekår og utdanning.

– Jeg kan ikke huske at det var noen konkurranser eller akademisk utvekslingsbesøk til noen av de pakistanske skolene eller universitetene som oppmuntret til integrering eller forståelse av hverandre. Det var ingenting som hjalp oss flyktningbarn med å finne vår plass i Pakistan, eller i vårt eget samfunn i Afghanistan, sier Noor.

Noor husker den uvanlige måten klassen hans ble undervist i matematikk i Pakistan. Han lærte å legge til og trekke fra ved hjelp av ammunisjon, rifler, granater og kniver som eksempler. – Vi hadde for eksempel spørsmål som: "Hvis du har fem kuler og skyter fire, hvor mange gjenstår?"

– Et barn skal kunne se seg selv som voksen i lokalsamfunnet, og skal kunne sette seg mål. Det fantes ikke noe slikt på den tiden, sier han.

Ahsanullah, 15, an eighth-grade student, recalls the incident and explains the aftermath of the attack on his fellow classmates. Ahsan’s classroom is among those that has been damaged by the explosion so his class was shifted to another room with only minor cracks on the walls. Other students have been shifted to temporary classrooms in tents provided by NRC. 

Ahsan and his friends take me to their original class and show me where he was sitting. He also took me to those classes that have been flattened. 

“Since the security situation has deteriorated in the area, the government has banned all the motorbikes and those students living in far-away villages can’t get to the school. 

Ahsan lives in far distance from school and it takes him and his friends an hour and half to reach to school. They usually collect money to pay for the petrol and use one bike to get to school. Now, as there is ban on the motorbike riders in the district, some of his friends can’t make it to school. 
Photo: Enayatullah Azad / NRC
En gruppe tenåringsgutter på skolen deres i Kandahar, der Noor er områdesjef. Skolen ble nylig skadet da en bilbombe, rettet mot en politistasjon i nærheten, eksploderte. Foto: Enayatullah Azad/Flyktninghjelpen

Blir hørt, til slutt

Noors historie er for tiden en del av en utstilling i Storbritannias Imperial War Museum North: Aid workers: Ethics under fire. Han er også med i en kort BBC Ideas-film, Why do aid workers risk their lives to help others?, som har blitt laget om utstillingen.

Noor sier at det er en ære å bli anerkjent på denne måten.

– Det gjør at vi kan bli hørt og formidle krigens grusomme realitet. Hvordan det føles å være flyktning og hva som kan gjøres for å stoppe det, sier han.

– Det er vår kollektive plikt å fortsette å redde liv, og å lytte til enkeltpersoner og samfunn som føler seg forsømt, eller som har blitt fordrevet fra sine hjem og lever i kaotiske situasjoner. Vi må sørge for at stemmene deres blir hørt, sier Noor.