
I 2020 hørte Anjelina om Flyktninghjelpens undervisningsprogram på radio og ble inspirert til å gå på skole. Dette hadde hun ikke hatt mulighet til tidligere, da hun bare hadde vært hjemme for å passe familiens geiter. Foreldrene godtok avgjørelsen hennes, men reisen til skolen var ikke enkel.
– På reisen fra hjembyen min til skolen i Kakuma gikk jeg i tre dager, uten mat. Jeg sov hos fremmede. Jeg var ikke redd. Jeg bare gikk, sier Anjelina.
Anjelina flyttet inn med søsteren Sarah som er gift og bor i Kakuma. Sarah støttet søsterens drøm om en utdanning, og hjalp henne med å skrive seg inn på den lokale skolen. Her ble Anjelina med på Flyktninghjelpens læringsprogram, og møtte læreren Mwanamvua.

Et fleksibelt og alderstilpasset utdannningsprogram
Selv om Anjelina var tolv år gammel da hun kom til Kakuma ble hun registrert på startnivået i programmet.
– Vi startet på nivå én med henne. Hun kunne hverken lese eller skrive, ikke en eneste bokstav, sier læreren hennes Mwanamvua.
Fremgangen hennes har vært enorm.
– Hun kan skrive navnet sitt. Hun kan forklare ting. Før var hun sjenert, og hun så bare ned i gulvet hvis du stilte henne et spørsmål. Hun kunne ikke svare, men nå har hun blitt veldig mye bedre, sier Mwanamvua.
Utdanningsprogrammet er fleksibelt og alderstilpasset. På kort tid skal det gi elevene grunnleggende utdanning ved bruk av effektive undervisnings- og læringsmetoder. I Kakuma er programmet i hovedsak utviklet for å hjelpe barn og unge i Kakuma flyktningleir, som aldri har vært på skolen eller har gått glipp av mer enn to år med skolegang.
Håndtere stress og forfølge drømmer
Lærere som jobber i områder preget av konflikt og der mange er på flukt må tenke på mye mer enn bare å lære elevene pensum. Mange av barna som bor i disse områdene har opplevd forferdelige ting. De må lære hvordan de skal håndtere traumer, slik at de kan konsentrere seg om læringen uten å bli hjemsøkt av dårlige minner.
Derfor er programmet for bedre læring (BLP) en viktig del av utdanningsprogrammet til Flyktninghjelpen. Dette hjelper barn med å håndtere opplevelser de har vært gjennom, og bidrar nettopp til bedre læring. Dette er et av Anjelinas favorittfag, fordi det hjelper henne å håndtere vonde følelser.
– Jeg liker hvordan programmet har hjulpet meg med mange av problemene mine. Læreren vår har lært meg at jeg skal gå under et tre og puste inn og ut dersom jeg føler meg stresset. Hvis jeg ikke finner et tre i nærheten leker jeg med vennene mine i stedet. Hvis noen prøver å provosere meg nå, går jeg bort og synger gospelsanger, forklarer Anjelina.
Også for lærerne har programmet en positiv effekt.
– Teknikkene er veldig verdifulle, også for meg som er lærer. Jeg bruker dem også hjemme i hverdagen, forteller læreren Mwanamvua.

Flyktninghjelpen vil fortsette å støtte lærere som arbeider på steder der mange er på flukt, slik at lærerne igjen kan fortsette å hjelpe andre.
I dag, på Verdens lærerdag, tar vi oss også tid til å takke alle lærere. De er ikke bare hverdagshelter, men de gir elevene sine muligheten til å skape en lys fremtid for seg selv, slik at de igjen kan bli heltene i sine egne historier.
Så, til alle lærere der ute: Takk for dedikasjonen, arbeidet deres, og for fremtiden!
Her kan du lese mer om vårt arbeid i Kenya.