HVA ER EN SYMBOLSK GAVE?
Når du kjøper en symbolsk gave i nettbutikken, får du et gavekort som du kan fylle ut med din personlige hilsen. Du får gavekortet på e-post som en PDF-fil du kan skrive ut eller sende videre. Dermed kan du selv velge om du vil sende gavekortet til mottakeren på e-post eller gi et fysisk kort til ham/henne.
HVA GÅR PENGENE TIL?
De symbolske gavene er reelle eksempler fra Flyktninghjelpens arbeid. Midlene som kommer inn bruker vi der det til en hver tid er størst behov, uavhengig av tema eller område.
Vi gir livreddende hjelp som rent vann, mat, tak over hodet, varme tepper og klær. Vi driver også store flyktningleirer, setter opp sanitærsystemer for å forhindre epidemier, og gir skolegang til barn på flukt. Ungdom får lære seg et håndverk slik at de kan få jobb og klare seg selv. Vi gir også fri rettshjelp og informasjon til folk på flukt. Vi skal hjelpe folk med å overleve, men også gi støtte slik at de kan bygge seg en ny fremtid.
I 2023 sørget vi for hjelp til nær 10 millioner mennesker på flukt over hele verden.
Flyktninghjelpen styrer all hjelpen selv, og gir den direkte til de som trenger det aller mest. Godt over 90 prosent av våre inntekter går direkte til formålet. Ditt bidrag kommer frem!
LEVERINGSTID
Når du har bestilt og betalt, blir .pdf versjon(er) av det personlige gavekortet generert og automatisk sendt deg på e-post i løpet av noen minutter. Skulle det oppstå tekniske problemer og du ikke mottar gavekortet innen rimelig tid, så må du gjerne kontakte oss på e-post: giver@flyktninghjelpen.no.
JEG HAR IKKE MOTATT GAVEKORTET. HVA GJØR JEG?
Gavekortene blir sendt i en egen e-post som kommer i tillegg til kvitteringen. I e-posten med gavekortene finner du en lenke til dine personlige gavekort. Disse kan du enkelt laste ned og skrive ut om du ønsker det.
Dersom du ikke mottar e-posten med gavekortene innen ti minutter, må du sjekke mappen for søppelpost. Det kan hende den har havnet her. Hvis du fortsatt ikke finner gavekortene, må du ta kontakt med oss. Du når oss på telefon +47 800 33 503 (hverdager 10.00-14.00) og e-post giver@flyktninghjelpen.no.
KAN JEG FÅ GAVEKORTET I POSTEN?
For å holde administrasjonskostnadene lave og spare miljøet, sender vi gavekortene kun på e-post. Gavekortene har et format som passer godt til utskrift slik at du lett kan skrive dem ut selv.
BETALING
Du kan betale med bankkort, kredittkort, Vipps, Google pay og Apple Pay. Dersom du betaler med kort vil kortopplysninger bli delt med vår betalingsleverandør og kortinnløser, Stripe. Disse opplysningene blir kun brukt til å utføre betaling. Stripe oppbevarer informasjonen på en sikker og forsvarlig måte, og er sertifisert etter kortselskapenes strengeste regelverk, PCI Level 1. Se mer om hvordan Stripe jobber med sikkerhet på deres nettside https://stripe.com/docs/security/stripe. Les Stripe sin personvernerklæring her: https://stripe.com/en-gb-no/privacy
Dersom du får problemer med betalingen må du gjerne kontakte oss på e-post: giver@flyktninghjelpen.no.
Du vil få en kvittering på kjøpet til den e-postadressen du oppgir.
PRISER
Alle priser i Gaver med mening er inkludert mva. Totalprisen for kjøpet vises før du betaler. Det tilkommer ingen frakt, porto, toll eller andre kostnader.
SKATTEFRADRAG
En pengegave til Flyktninghjelpen på over 500 kroner gir rett til skattefradrag. I 2023 er maksimalt beløp for fradrag for gaver til en enkeltorganisasjon satt til 25.000 kroner.
For at vi skal kunne innrapportere gaven din til Skatteetaten, må vi ha ditt 11-sifrede personnummer. Du velger selv om du vil gi fra deg personopplysninger, som personnummer, ved kjøp. Les mer om skattefradrag her.
PERSONVERN
I henhold til Personopplysningsloven redegjør Flyktninghjelpen her for hvordan organisasjonen behandler personopplysninger:
Flyktninghjelpen behandler ikke sensitive opplysninger i sitt register. I tillegg til personalia (navn, adresse, telefonnummer og liknende) oppbevarer vi informasjon om bidrag som er gitt og varer som er kjøpt. Flyktninghjelpen fører løpende vedlikehold av reservasjoner mot Reservasjonsregisteret i Brønnøysund (gjelder dem som ikke har løpende avtaler hos oss).
For deg som har løpende avtaler, for eksempel fadderavtaler, registreres reservasjon når du kontakter Flyktninghjelpen og ber om dette. Du kan når som helst gi beskjed om at du ikke lenger ønsker å bli kontaktet av Flyktninghjelpen. For øvrig oppfyller Flyktninghjelpen de til enhver tid gjeldende regler om behandling av persondata. Mer informasjon finner du i vår personvernerklæring.
Flyktninghjelpen kan benytte navn og adresse til informasjons- og markedsføringsformål, men vi utleverer ikke personopplysninger til andre.
Du kan ved skriftlig henvendelse kreve innsyn i hvilke opplysninger som er registrert, og hvordan disse opplysningene kan benyttes i henhold til lov om personopplysninger.