– Vi sitter igjen med ingenting, og vi er fullstendig avhengig av humanitær hjelp, sier trebarnsmor Aliyah. Foto: Nuha Mohammed/Flyktninghjelpen

Saudi-Arabias hjelpepakke til Jemen holder ikke om blokaden fortsetter

Publisert 25. jan. 2018
Saudi-Arabia offentliggjorde nylig sin hjelpepakke til Jemen. Dette mener Flyktninghjelpen:

Bistandspakken fra Saudi-Arabia til Jemen vil ikke løse Jemens humanitære behov med mindre den også gir uhindret adgang til kommersiell og humanitær mat, drivstoff og andre viktige forsyninger gjennom alle Jemens havner, inkludert Hodeida. Flyktninghjelpen oppfordret koalisjonen til å sørge for at all bistandstilførsel er i tråd med de humanitære prinsippene.

– Økende ressurser og innsats som vil gi mer hjelp til Jemens sivilbefolkning er velkomne, sier Flyktninghjelpens generalsekretær, Jan Egeland. – Men hvis den saudiledede koalisjonen virkelig ønsker å lindre lidelsene i Jemen, bør den oppheve den ødeleggende blokaden på kommersiell import og drivstoff.

Men hvis den saudiledede koalisjonen virkelig ønsker å lindre lidelsene i Jemen, bør den oppheve den ødeleggende blokaden på kommersiell import og drivstoff.

Uklart hva som skjer med blokaden

22. januar publiserte Saudi-Arabia en omfattende humanitær plan som lover betydelige ekstramidler for å møte behovene for nødhjelp i Jemen. Det planlegges å øke kapasiteten til flere havner som forsyner Jemen med varer, og å etablere sikre transportruter inn i landet. Målet skal være å øke importen til Jemen, men det er ikke klart hvilke restriksjoner som vil forbli på import gjennom Hodeida, Jemens viktigste havn.

Nødhjelp vil ikke dekke alene Jemens enorme humanitære behov. Mens over 22 millioner mennesker i Jemen har behov for nødhjelp, dekker FNs humanitære responsplan kun støtte til 13 millioner mennesker. Import av kommersielle varer gjennom alle Jemens havner er avgjørende for å forhindre en forverring av den humanitære katastrofen.

Økende priser

Drivstoff er spesielt viktig for å unngå spredning av sult og sykdom. Mangler på drivstoff presser prisene opp og reduserer folks råd til å dekke andre, grunnleggende kostnader. I tillegg har prisen på matvarer og vann økt mens prisen for å ta offentlig transport er doblet. Dette fører til at færre kommer seg på jobb, kan søke jobb, sende barna sine på skolen eller få medisinsk behandling.

Hodeida fortsetter å være Jemens viktigste havn for import av humanitære og kommersielle varer og forsyner over 22 millioner mennesker. Hodeida har betydelig større håndteringskapasitet og nærhet til bebyggede områder enn andre havner. Dette gjør det mulig å transportere mat og drivstoff raskere, tryggere og billigere enn gjennom alternative havner.

Blokaden må løftes umiddelbart

Den saudiledede koalisjonen innførte en fullstendig blokade av havnen i Hodeida i begynnelsen av november etter at Ansar Allah, som kontrollerer områder i Nord-Jemen, sendte missiler mot mål i Saudi-Arabia. 20. desember i fjor annonserte koalisjonen at de ville oppheve blokaden i 30 dager. Dette ga en betydelig økning i matimporten, mens drivstoffimporten ikke økte i samme grad. Tidligere denne uken ble det annonsert en utvidelse av disse 30 dagene. Det skaper en liten åpning for å fortsette å importere kritiske forsyninger, men det er fremdeles usikkert hva havnens funksjon vil være etter denne forlengelsen. Sammen med pågående byråkratiske hindringer har disse restriksjonene redusert tilliten fra rederier til å bruke porten. Fortløpende annonseringer om 30-dagers utvidelser er ikke nok til å sikre at tilstrekkelig mat og drivstoff fortsetter å nå Jemen. Blokaden må løftes umiddelbart og fullstendig.

De humanitære prinsippene sier at humanitær hjelp skal gis basert på behov alene, og at de ikke må påvirkes av politiske, økonomiske, militære eller andre mål.

– Å kvele Jemens viktigste havn med forsinkelser og restriksjoner er en sikker metode for å hindre at nok mat og drivstoff kommer fram til Jemens lidende befolkning, sier Egeland. – Hvorvidt saudiarabiske myndigheter permanent åpner havnen i Hodeida for ubegrenset import av kommersielle varer eller ei, vil vise hvor oppriktige bekymringene deres for Jemens sivilbefolkning egentlig er.

Hvorvidt saudiarabiske myndigheter permanent åpner havnen i Hodeida for ubegrenset import av kommersielle varer eller ei, vil vise hvor oppriktige bekymringene deres for Jemens sivilbefolkning egentlig er.