Foto: Flyktninghjelpen

Fremskrittene innen utdanning i Afghanistan står i fare

Flyktninghjelpen|Publisert 11. jul. 2018
Et økende antall angrep på skoler og manglende investering i utdanning setter afghanske barns fremtid på spill, advarer Flyktninghjelpen.

- Krigen i Afghanistan har alvorlige konsekvenser for en hel generasjon barn. Angrep på skoler og studenter, manglende klasserom og lærere, fattigdom, barnearbeid og traumer blant barn setter framskrittene som er gjort i Afghanistan på spill og truer landets fremtid, sier Will Carter, programsjef for Flyktninghjelpen i Afghanistan.

NATO-land har trukket fram forbedringer i utdanningssektoren som et av resultatene av intervensjonen. I forkant av ukens NATO-toppmøte ber Flyktninghjelpen om at land som har vært involvert i krigen nå øker støtten til utdanning, inkludert psykososial støtte, for barn på flukt. Så lang har det internasjonale samfunnet bare bidratt med 12,5 prosent av pengene som trengs til utdanning i kriserammede områder av landet i år.

- NATO-land har brukt milliarder på krigen i Afghanistan. Det er derfor helt umulig å forstå at de samme landene ikke vil bidra med de pengene som trengs for å hjelpe barn som er rammet av krigen, spesielt når vi vet hvor viktig denne investeringen er for den langsiktige stabiliteten i landet, sier Carter.

- Ethvert land som virkelig bryr seg om Afghanistans fremtid burde så snart som mulig øke støtten til afghanske barn, legger han til.

Total står 2,6 millioner afghanske barn uten skolegang, ifølge UNICEF. Fattigdom, barnearbeid og manglende kapasitet på offentlige skoler frarøver mange barn retten til utdanning. Barn på flukt er spesielt sårbare. Uten umiddelbar handling, vil det være umulig for Afghanistan å oppnå bærekraftmålet om utdanning til alle innen 2030.

Sikkerhetssituasjonen er forverret i mange deler av landet og et økende antall angrep på skoler og studenter truer framtidsutsikten til barna i Afghanistan. 1. juli 2018 ble en skole i Khogyani-distriktet i Nangarhar angrepet. Tre ansatte ble drept og skolebygningen ødelagt. Dette angrepet fulgte en kraftig økning i antallet angrep på studenter, lærere og utdanningsbygg i provinsen i juni.

- Mange afghanske gutter og jenter har opplevd eller opplever vold som barn aldri burde oppleve. De trenger støtte for å kunne håndtere frykt og traumer, og de må beskyttes fra angrep både på skoleveien og på skolen, sier Carter.

Barnas psykososiale helse påvirkes av gjentatte opplevelser av frykt, vold og konflikt. 55 prosent av deltagerne i en studie gjennomført av Flyktninghjelpen sier at psykososiale vansker er den største utfordringen for afghanske barn på flukt. Mareritt, flashbacks, fysisk smerte, kvalme, besvimelser, konsentrasjonsvansker, sosiale vansker og sterk følelsesmessig respons som gråt eller sinne er vanlig, ifølge studien, som mer enn tusen fordrevne barn, foreldre og lærere i Afghanistan deltok i.